Annonce
Motor

Test: Rendyrket raceroplevelse i Peugeot 308

Redaktionen kunne ikke stå for fristelsen, da det lille lyn stod klart. Og oplevelsen var fanantastisk. Foto: Daniel Brøns

Man kommer næppe en komfortabel og brugervenlig racerbil meget nærmere end i den nye Peugeot 308. Redaktionen har prøvet bilen og er imponeret.

BILTEST Først skal det indrømmes, at redaktionens seneste test var af en VW ID.3 - og siden har mine biltests begrænset sig til venners biler og udlejningsbiler. Men jeg har tidligere ejet tre biler af mærket Peugeot, så da dette vidunder lokkede til en prøvetur, tog jeg en lang tur - og var virkelig, virkelig imponeret.

Allerede når man sætter sig ind, føler man sig i en helt anden verden - med kantede linjer, der leder tankerne hen på noget frisk og skarpt designet. Selv rattet er lidt kantet, og fra det store kontrolpanel er det nemt at få overblikket. Man sidder godt i sædet. Kunne godt have ønsket mig lidt mere fast armstøtte i døren, men det er en detalje.

Bilen er en opladnings-hybrid og har derfor to motorer, og det kan man virkelig mærke. Jeg starter i hybrid-mode og træder hård på pedalen - og bilen rykker fremad med en voldsom fart - især takket være elmotoren, der trækker mere stabilt end brændstofmotorer. Bevægelsen føles fast og sikker - måske også fordi bilen er lavt bygget og derfor klæber sig sikkert fast til vejen. En helt anden oplevelse end ved kørsel i en højt bygget bil.

Ude på motorvejen føler man sig hurtigt godt tilpas. Selv med meget høj fart er der rigeligt med overskud til at rykke forbi og overhale i en fart. Utroligt nok gælder dette også, selv om man indstiller bilen til udelukkende at bruge elmotoren. Bilen kan køre på el, hybrid eller i "sport"-mode - og jeg vil gætte på, at man kun får brug for "sport", hvis man skal imponere andre - eller generelt har svært ved at holde sig indenfor lovens rammer.

På testdagen er der heldigvis kraftig blæst på vejen, så jeg får god mulighed til at teste vindfølsomheden. Og den må siges at være nul. Man mærker simpelthen ikke vinden overhovedet.

Til gengæld kan man høre den - hvilket også skyldes at elmotoren er stille, så man kun hører dækstøj og vindens susen. Jeg funderer over, om dækstøj og vindstøj kunne reduceres bedre. Det vil kræve en større indsigt i valg af gummilister og isoleringen i døre og bund, så det vil jeg lade være op til andre at vurdere.

Vindens susen ændrer dog ikke på, at bilen måske er den mest fantastiske, jeg har prøvet. Og selv om automatikken "griber" fat om rattet, automatisk speeder og op bremser, så føles det hele blidt og naturligt - ikke som i en del andre biler, der konstant bipper og giver "vræl" fra sig, når noget på vejen truer. Kører man ud mod kantstriberne - eller er man ved at kollidere med den forankørende, så advares man med en blød tone, ligesom bilen selv retter ind og bremser meget udramatisk.

Personligt er jeg ikke glad for fraværet af knapper til betjening af varme, sædevarme og den slags. Men heldigvis er menuen på skærmen utrolig brugervenlig, idet man vælger funktionen i en enkel app-oversigt. Den indbyggede navigation faldt ikke i min smag, men det skyldes nok, at jeg er vant til min smartphone, men den kan heldigvis "dubbleres" op på displayet, så alle telefonens programmer kan bruges i stedet for bilens. Det foretrækker jeg, for så er alle data i min lomme - og kan også bruges i andre biler.

Telefonens data kopieres i øvrigt nemt ind på bilen, så man hurtigt kan ringe favoritter op fra bilens telefonsystem.

Er man på jagt efter en familiebil, der samtidig er sjov at køre i, så er der muligvis ikke et bedre bud i markedet lige nu. I den sammenhæng skal det dog siges, at der ikke er overdrevet meget plads på bagsædet. Men er passagererne i bilen ikke over 180 cm i højden, så passer pengene. Bagagerummet er klart i mellemklassen, så man får nok brug for tagboks, hvis man skal på ferie. Bilen kan også trække op til 1500 kilo - alt efter valg af variant.

305.000 kroner koster den testede "first selection"-model, der yder 180 HK - og har alt det nyeste i udstyr. Den nye Peugeot 308 fås dog fra 245.000 for en model med benzinmotor og 110 HK. Men kan man leve med manuelt gear og en topfart på "bare" 198 kilometer i timen, vil det også være et oplagt valg for mange. Måske sparer man i bundmodellerne også lidt på dæk-slitagen, for selv om det er fristende at glæde sig over de voldsomme accelerationer, så koster det helt sikker på dækkene. Men sjovt er det, og så må man tage det rigtige valg.

Bilen kan lige nu prøves hos Peugeot-forhandlere, men man skal væbne sig lidt med tålmodighed i forhold til leveringstiden.

I et display kan man konstant følge med i miljø-status. Foto: Daniel Brøns
Annonce
112

VOLDSOM LOVOVERTRÆDELSE: 121 PROCENT!

Annonce
Annonce
Lolland-Falster

ENDELIG NYT: DET SKER DER MED ALDI PÅ LOLLAND OG FALSTER

112

VOLDSOM LOVOVERTRÆDELSE: 121 PROCENT!

112

POLITIET FIK ET TIP: DET VAR LIGE EN OPGAVE FOR JAMES BOND

112

VOLDSOM BILBRAND PÅ LOLLAND

112

GJORDE LILLE PIGE UTRYG: NU HAR POLITIET FUNDET MANDEN

Udland

UNDERSØGELSE: SNUS TREDOBLER RISIKOEN FOR VUGGEDØD

112

POLITI PÅ PLETTEN: BILIST KØRTE HASARDERET

Sport

BUNDPROPPEN SPRANG I AARHUS

Sport

MIKKEL HANSEN SYGEMELDT

Vejret

NU KOMMER VARMEN

112

EFTERFORSKNING AF PANINO-SKYDERI ER GÅET IND I EN NY FASE

Guldborgsund

- JEG FIK TÅRER I ØJNENE

Indland

OVER HALVDELEN AF DE DANSKE VANDBORINGER ER FORURENDE

Skolelukning

LUKNINGSTRUET BAGER: - VI ER STAVNSBUNDET HER

Lolland

STOR MYSTIK OM BRUGS: - DE HAVDE FÅET MUNDKURV PÅ

Annonce
112

STOR HASHFANGST I NYKØBING

Guldborgsund

- HAR IKKE OPLEVET LIGNENDE I 20 ÅR

112

HUN SÅ MANDEN PÅ KNALLERTEN

Guldborgsund

ROYAL RUN MELDER UD: DET BLIVER DEN KORTE, DEN LANGE OG DEN PÅ FEM

Lokal nyt

MILLIONGLÆDE HOS LOKALT PAR: SCORER STOR LOTTO-GEVINST

Ugeavisen Lolland

Svært at udleje ledige butikker

Ugeavisen Guldborgsund

NALK ER KLAR TIL AT HJÆLPE NYBEGYNDERE

Guldborgsund

MELDER SIG UD AF S I PROTEST: DE BLANDER SIG I DEN DANSKE MODEL

Lolland

REKORD-KÆNGURU PÅ LOLLAND: - DET ER DA IMPONERENDE

Politik

REGERINGEN VIL AFSKAFFE MODREGNING AF LØN I FOLKEPENSION

Guldborgsund

HAR DU OGSÅ SET DEN: KÆNGURU FORTSAT LØS PÅ LOLLAND

Indland

LÆGER: MINDRE BEHANDLINGSGARANTI GAVNER DE MEST SYGE

Lokal nyt

- HAN HAR NÆSTEN HAFT OVERMENNESKELIGE KRÆFTER

Guldborgsund

JUBLER OVER GRAFFITI-AFTALE: HER MÅ DE GERNE MALE

Guldborgsund

SE VIDEO: TONSTUNG BRODRAGER KOM PÅ PLADS

Lolland

KØ TIL KRISECENTER FOR MÆND

Skolelukning

PROTEST-HJEMMESIDE ÅBNEDE PÅ SNEDIGT TIDSPUNKT

Erhverv

MILLIARD-UNDERSKUD I VESTAS

Erhverv

REKORDÅR: OMSÆTNINGEN NÅR NYE HØJDER

112

UDEN KØREKORT MED MORS NUMMERPLADER PÅ EN ANDEN BIL

Annonce
Annonce
Guldborgsund

HEJSER 4.000 TONS BETON OP PÅ BROPILLER

Ugeavisen Guldborgsund

MASSER AF MUSIK FRA TORSDAG TIL LØRDAG

112

MAND PÅ KNALLERT VILLE HAVE LILLE PIGE TIL AT KØRE MED

Indland

MÅLING: FLERTAL AF DANSKERNE VIL HAVE VÆRNEPLIGT FOR KVINDER

Ugeavisen Lolland

Kom til dartens dag

Politik

TIDLIGERE MINISTER: NU VAR DET FOR MEGET

Guldborgsund

FLØJ TO MINUTTER FØR KATASTROFEN RAMTE

Lokal nyt

LOKAL HJÆLP FØLGER JORDSKÆLVSTRAGEDIEN TÆT

Lokal nyt

GODE NYHEDER: DU KAN SE MENGS KAMP HELT GRATIS

Politik

FORSVARSMINISTER GÅR PÅ ORLOV

Lolland

NY KLUB STIFTET: KÆMPE INTERESSE FOR AT SPILLE

Politik

LOKAL V-POLITIKER OM FORMAND: - DET ER FRYGTELIG SYND FOR JAKOB

Guldborgsund

SÅ ER DER UDSOLGT: 10.000 ER KLAR TIL ROYAL RUN I NYKØBING

Lokal nyt

GENERALSEKRETÆR: VI GØR ALT FOR AT NÅ UD TIL DEM I NØD