Annonce
Motor

Test: Rendyrket raceroplevelse i Peugeot 308

Redaktionen kunne ikke stå for fristelsen, da det lille lyn stod klart. Og oplevelsen var fanantastisk. Foto: Daniel Brøns

Man kommer næppe en komfortabel og brugervenlig racerbil meget nærmere end i den nye Peugeot 308. Redaktionen har prøvet bilen og er imponeret.

BILTEST Først skal det indrømmes, at redaktionens seneste test var af en VW ID.3 - og siden har mine biltests begrænset sig til venners biler og udlejningsbiler. Men jeg har tidligere ejet tre biler af mærket Peugeot, så da dette vidunder lokkede til en prøvetur, tog jeg en lang tur - og var virkelig, virkelig imponeret.

Allerede når man sætter sig ind, føler man sig i en helt anden verden - med kantede linjer, der leder tankerne hen på noget frisk og skarpt designet. Selv rattet er lidt kantet, og fra det store kontrolpanel er det nemt at få overblikket. Man sidder godt i sædet. Kunne godt have ønsket mig lidt mere fast armstøtte i døren, men det er en detalje.

Bilen er en opladnings-hybrid og har derfor to motorer, og det kan man virkelig mærke. Jeg starter i hybrid-mode og træder hård på pedalen - og bilen rykker fremad med en voldsom fart - især takket være elmotoren, der trækker mere stabilt end brændstofmotorer. Bevægelsen føles fast og sikker - måske også fordi bilen er lavt bygget og derfor klæber sig sikkert fast til vejen. En helt anden oplevelse end ved kørsel i en højt bygget bil.

Ude på motorvejen føler man sig hurtigt godt tilpas. Selv med meget høj fart er der rigeligt med overskud til at rykke forbi og overhale i en fart. Utroligt nok gælder dette også, selv om man indstiller bilen til udelukkende at bruge elmotoren. Bilen kan køre på el, hybrid eller i "sport"-mode - og jeg vil gætte på, at man kun får brug for "sport", hvis man skal imponere andre - eller generelt har svært ved at holde sig indenfor lovens rammer.

På testdagen er der heldigvis kraftig blæst på vejen, så jeg får god mulighed til at teste vindfølsomheden. Og den må siges at være nul. Man mærker simpelthen ikke vinden overhovedet.

Til gengæld kan man høre den - hvilket også skyldes at elmotoren er stille, så man kun hører dækstøj og vindens susen. Jeg funderer over, om dækstøj og vindstøj kunne reduceres bedre. Det vil kræve en større indsigt i valg af gummilister og isoleringen i døre og bund, så det vil jeg lade være op til andre at vurdere.

Vindens susen ændrer dog ikke på, at bilen måske er den mest fantastiske, jeg har prøvet. Og selv om automatikken "griber" fat om rattet, automatisk speeder og op bremser, så føles det hele blidt og naturligt - ikke som i en del andre biler, der konstant bipper og giver "vræl" fra sig, når noget på vejen truer. Kører man ud mod kantstriberne - eller er man ved at kollidere med den forankørende, så advares man med en blød tone, ligesom bilen selv retter ind og bremser meget udramatisk.

Personligt er jeg ikke glad for fraværet af knapper til betjening af varme, sædevarme og den slags. Men heldigvis er menuen på skærmen utrolig brugervenlig, idet man vælger funktionen i en enkel app-oversigt. Den indbyggede navigation faldt ikke i min smag, men det skyldes nok, at jeg er vant til min smartphone, men den kan heldigvis "dubbleres" op på displayet, så alle telefonens programmer kan bruges i stedet for bilens. Det foretrækker jeg, for så er alle data i min lomme - og kan også bruges i andre biler.

Telefonens data kopieres i øvrigt nemt ind på bilen, så man hurtigt kan ringe favoritter op fra bilens telefonsystem.

Er man på jagt efter en familiebil, der samtidig er sjov at køre i, så er der muligvis ikke et bedre bud i markedet lige nu. I den sammenhæng skal det dog siges, at der ikke er overdrevet meget plads på bagsædet. Men er passagererne i bilen ikke over 180 cm i højden, så passer pengene. Bagagerummet er klart i mellemklassen, så man får nok brug for tagboks, hvis man skal på ferie. Bilen kan også trække op til 1500 kilo - alt efter valg af variant.

305.000 kroner koster den testede "first selection"-model, der yder 180 HK - og har alt det nyeste i udstyr. Den nye Peugeot 308 fås dog fra 245.000 for en model med benzinmotor og 110 HK. Men kan man leve med manuelt gear og en topfart på "bare" 198 kilometer i timen, vil det også være et oplagt valg for mange. Måske sparer man i bundmodellerne også lidt på dæk-slitagen, for selv om det er fristende at glæde sig over de voldsomme accelerationer, så koster det helt sikker på dækkene. Men sjovt er det, og så må man tage det rigtige valg.

Bilen kan lige nu prøves hos Peugeot-forhandlere, men man skal væbne sig lidt med tålmodighed i forhold til leveringstiden.

I et display kan man konstant følge med i miljø-status. Foto: Daniel Brøns
Annonce
112

Dømt i retten: Mænd skyldige i grov afpresning

Annonce
Annonce
112

Dømt i retten: Mænd skyldige i grov afpresning

Guldborgsund

Borgmester: - Det skuffer mig

112

120 bilister taget i at køre for stærkt

Lokal nyt

Regeringen dropper lokale vindmølleprojekter

Indland

Tilbagekalder pasta: risiko for metalstykker

Lolland

Strømafbrydelse på Sydlolland

Boligpriser

Grotesk forskel: 15 gange dyrere end Lolland

Sport

Belt Cup er på trapperne: NFC trak Superliga-klub

Guldborgsund

- Lige nu er vi i problemknuserfasen

112

Flere har henvendt sig om gaderøveri mod 79-årig

Sport

Lokal træner scorer nyt job i Superligaen

Lokal nyt

Folketinget øger andel af strengt beskyttet havnatur

Guldborgsund

Og det bliver bare ved og ved og ved ...

112

Emilie Mengs formodede morder bliver i arrest frivilligt

Annonce
Guldborgsund

Går videre med plan om sygehusfusion

Falster

Minister på afveje: Kom til at køre til Falster ved en fejl

112

37-årig kræves idømt fængsel på livstid for Mia-drab

112

Midterrabat i flammer: Snarrådige bilister slukkede brand

Guldborgsund

Billetterne rives væk til festival: Man skal være hurtig

Ugeavisen Lolland

Mange bliver på den lave rente - men bør måske skifte

Ugeavisen Guldborgsund

Så er det tid til Sommerbogen

112

37 taget i fartkontroller

Erhverv

Landmændene spejder stadig efter regn

Lokal iværksætter hædret

Prisvinderen Louise bør du kende

112

Brandvæsnet om tørken: Vi vurderer tingenes tilstand løbende

Rødbyhavn-bortførslen

Vendt tilbage til Frankrig: - Hendes mor har ikke levet i to dage

Rødbyhavn-bortførslen

Bortført 10-årig genforenet med familie

112

Var børn fastklemt? Mysterie om ulykke fortsætter

Indland

Nu kan du betale med store sedler i busserne

Lolland

Skoler kan være i problemer: - Det er stærkt bekymrende

112

Det kostede bilen: Tredje gang var ikke lykkens gang

Udland

Opfordrer USA til at offentliggøre UFO-beviser

Vejr

Sol så langt øjet rækker: Vi nærmer os årets første sommerdag

Femø

Skyhøje renter på leasing: - Kunne bruge pengene på skoler og ældrepleje

Annonce
Annonce
112

Vejtræ pløjet ned: Trafikuheld i høj fart

Ugeavisen Guldborgsund

Sommerhyggen er rykket ind i byen

Maribo

- Der gik ild i bilen, mens hun sad i den

Guldborgsund

Opsætning af skilt vil spærre trafikeret vej

Ugeavisen Lolland

Privathospital blev redningen for Aksels skulder

112

Kørte for stærkt, henvendte sig - og så blev han anholdt

Lolland

Deres bil indeholdt ulovlige stoffer og våben

112

- Han hørte et knald fra motoren - så begyndte det at ryge

112

Voldsomt trafikuheld i nat: Væltede ud over autoværnet

Falster

Jubel på Falster: Peter er Danmarks bedste lærling

Indland

Myndighed ser for stort brug af Novo Nordisks diabetesmedicin

112

Dukkede op hos politiet efter hittegods: Fik en sigtelse med hjem

Politik

Regeringen vil stoppe sprøjtemidler ved drikkevandsboringer