MOTOR: Kør langsomt og lydløst i byen – og sæt så benzinmotoren til, når du er ude på landevejen.
Nogenlunde sådan lyder konceptet bag den nye Suzuki Vitara S-Hybrid, der både har elmotor og en 1,5 liters motor med automatisk gearskifte. Bilen beslutter selv, hvad der er mest økonomisk – og skiftet sker næsten uden at man mærker det, fortæller Søren Edvardsen, der forhandler bilen i Nakskov.
- Det er faktisk utroligt behageligt, for når man ankommer til byen, så bliver der helt stille, og når man er ude på vejen, så oplader benzinmotoren systemet til næste gang, man kører langsomt, siger han og oplyser, at systemet selv styrer alt.
En anden fordel ved systemet er, at elmotoren hjælper i starten af alle accelerationer, så bilen føles friskere end de 104 hestekræfter, der ligger bag køleren.
- Selv om elmotoren kun er på 33 hestekræfter, så har den trækkræft øjeblikkelig, mens en benzinmotor skal vente på det optimale moment for at yde fuldt ud. Derfor er elmotoren et godt supplement, siger Søren Edvardsen, der oplyser, at systemet sikrer, at man får flere kilometer ud af hver liter brændstof.
Bilen er i øvrigt udstyret med alt den nyeste sikkerhedsteknologi, så bilen advarer om farer undervejs – og nødbremser, hvis det er nødvendigt – samt alt, hvad man kan ønske sig i kørekomfort med blandt andet aktiv fartpilot og meget andet.
Bilen fås i flere varianter - eksempelvis fås ”adventure”-modellen. Så er der soltag, navigation og meget andet lækkert udstyr med. Man kan også få Firehjulstræk, der medfører, at det koster cirka 25.000 kroner ekstra - uanset version.
Vitara S-hybrid koster fra 289.990 kroner. Med almindelig benzinmotor koster den fra 224.990. Den kan prøves hos forhandlere på Lolland-Falster.