A/S Femern Landanlæg har anmodet Banedanmark om at undersøge mulighed for at lade tog trille over broklappen.
NYKØBING Når nu det åbenbart er meget kompliceret at bygge en klapbro med kørestrøm på, hvorfor dropper man så ikke bare kørestrømmen på selve klappen og lader togene trille det lille stykke uden strøm? Når nu de kommer kørende med 120 kilometer i timen, kan de jo nok klare at køre den beskedne strækning uden at få strøm.
Sådan tænkte vi her på Folketidende og bragte forslaget videre til Banedanmark, der dog afviste idéen.
- Hvis der er et stykke uden kørestrøm - og hvis lokomotivet holder stille på netop dette sted - så kan toget dermed ikke komme i gang ved egen kraft, forklarede Banedanmarks presseafdeling.
Men idéen er ikke stendød. A/S Femern Landanlæg har nemlig bedt Banedanmark om at udarbejde et baggrundsnotat, der skal beskrive og vurdere fire scenarier:
1. Den foreslåede løsning - elektrificeret klapbro som planlagt.
2. Klapbro med neutral zone (uden elektrificering på selve klapbroen).
3. Fastbro (ny fast bro med a) forsegling af den eksisterende klapbro eller b) udskiftning af klap med nyt brofag).
4. Jernbanetunnel.
Baggrundsnotatet vil dog kun forholde sig til scenarierne baseret på overordnede betragtninger og forudsætninger - fokus skal være at få afdækket trafikale og tekniske risici ved de forskellige løsninger. Men idéen om en klap uden kørestrøm indgår altså som en mulighed.