Forligskredsen får præsenteret udspil fra Sund & Bælt og Banedanmark.
NYKØBING Lang tids uvished om fremtiden for Kong Frederik IX's Bro i Nykøbing er formentlig snart slut.
Tirsdag samles de syv partier i forligskredsen bag Femern Bælt-forbindelsen nemlig for at få præsenteret et udspil fra Sund & Bælt Holding A/S og Banedanmark.
De arbejder på at elektrificere og udvide broen med et ekstra jernbanespor, men er betænkelige ved anlægsloven, som fastslår, at der skal være en klapbro, så sejlere med høje master kan passere.
De har derfor undersøgt, om man alternativt kan sende togene gennem en tunnel eller måske lade togene glide over broklappen uden kørestrøm. Hvad konklusionen er på de undersøgelser, ved politikerne endnu ikke.
- Jeg regner med, at der kommer en indstilling, hvor de har kigget de forskellige løsninger igennem. Men jeg har ikke nogen forventning om, at det er i den ene eller den anden retning. Det bliver spændende, siger det lokale folketingsmedlem Lennart Damsbo-Andersen (S).
Mens nogle af Folketingets transportordførere henholder sig til lovens krav om en klapbro, vil andre afvente udspillet, inden de melder ud, hvad de vil støtte.
Læs også artiklerne:
"Lokale står fast: Sejlere skal kunne passere"
"S, SF og DF: Anlægsloven siger, der skal være klap"