Annonce
Skinner og veje

Sund & Bælt vil undersøge tunnel-løsning

Foto: Anders Knudsen/arkiv

Guldborgsund Kommune var onsdag til møder med Sund & Bælt og transportministeren om fremtiden for Kong Frederik IX's Bro.

Guldborgsund Kommunes borgmester John Brædder (G) og kommunaldirektør Søren Bonde var onsdag til møder i København med først Sund & Bælt og bagefter transportminister Benny Engelbrecht (S).

Kommunens repræsentanter var inviteret til hovedstaden i forbindelse med Sund & Bælts ønske om at lukke broklappen i Kong Frederik IX's Bro, der forbinder Lolland og Falster ved Nykøbing, i for evigt af hensyn til togtrafikken, når Femern Bælt-forbindelsen forventeligt engang er bygget færdig.

Møderne handlede mest af alt om at udveksle synspunkter, og det var derfor begrænset hvor meget nyt, der kom frem.

Dog fortalte Sund & Bælt ifølge John Brædder, at de har fulgt debatten lokalt, hvor flere har argumenteret for, at man bør bygge en tunnel til jernbanen, så broklappen fortsat kan gå op og i af hensyn til ikke mindst lystsejlerne, som ellers skal ud på en gevaldig omvej for at komme sydpå.

På den baggrund har Sund & Bælt besluttet, at man også vil undersøge fordele og ulemper ved en tunnelløsning.

- Vi fortalte kommunen, at vi skal lave et beslutningsindstillings-notat til ministeriet, og vi har også fortalt dem, at vi skriver, at der for os at se er tre hovedmuligheder: En fast bro, en klapbro eller en tunnel. Vi vil i notatet beskrive fordele og ulemper ved alle tre muligheder, men vi har lagt os fast på, hvad vi anbefaler, og det er stadig en fast bro.

- Vores holdning er stadig, at vi er bekymrede for, om det vil være muligt at opretholde den nødvendige stabilitet i jernbanedriften med en klapbro, og der er ikke sket noget, som har reduceret den bekymring, fastslår Sund & Bælts administrerende direktør Mikkel Hemmingsen.

Han tilføjer, at Sund & Bælt ser tunnelløsningen som den vanskeligste af de tre at realisere.
- Vi er nødt til at forholde os til, hvad der er råd til, og det er en stor beslutning, hvis der skal laves en tunnel. Den må højst have en stigningsprocent på 1,25 procent, så hvis det skal overholdes, skal terrænet begynde at falde ret langt fra selve tunnellen, oplyser Mikkel Hemmingsen.

- Vores ærinde er at få belyst, hvad der er op og ned i sagen, så dem, der skal træffe beslutningen (politikerne på Christiansborg, red.) har det rigtige grundlag at gøre det ud fra, og så bygger vi det, de beder os om, tilføjer Mikkel Hemmingsen og oplyser samtidig, at man har respekt for de synspunkter, der er kommet også fra de lokale sejlere.

Sund & Bælt regner med at kunne sende notatet videre til politikerne i midten eller slutningen af februar.

Efter mødet med Sund & Bælt var borgmester John Brædder og kommunaldirektør Søren Bonde til endnu et møde om broklappen, denne gang hos transportminister Benny Engelbrecht.

Ministeren havde dog ikke meget konkret nyt at fortælle efter mødet.
- Jeg har i dag (onsdag, red.) haft et møde med borgmester John Brædder fra Guldborgsund Kommune. Vi er enige om, at det er vigtigt, at vi har en tæt dialog om anlæg af det nye jernbanespor via Guldborgsund.

- Der er ikke truffet beslutning om at ændre klapbroen til en fast bro eller en anden teknisk løsning. Det kræver, at anlægs- og driftsloven for Femern Bælt-projektet skal ændres. Før det kan komme på tale, skal der udarbejdes et beslutningsgrundlag, som forligskredsen kan tilslutte sig, skriver Benny Engelbrecht i et mail-svar til Folketidende.

John Brædder følte på sin side, at både Sund & Bælt og transportministeren havde lyttet til kommunens argumenter.
- Jeg oplevede, at der var lydhørhed overfor vores synspunkter om, at det vil have store konsekvenser, ikke mindst økonomisk, både for sejlerne og for Guldborgsund Kommunes muligheder for at udvikle sig som kommune, hvis man lukker broklappen i. Og vi har gjort dem klart, at vi arbejder for, at broen skal forblive en klapbro, fortæller borgmesteren.

Han bifalder, at Sund & Bælt nu også vil undersøge mulighederne for en tunnelløsning, men tilføjer samtidig, at kommunens førsteprioritet stadig er en klapbro.

- Men i bund og grund handler det jo for os om, at man stadig skal kunne sejle igennem broen. Vi kommer til at kæmpe til det sidste for at bevare klapbroen, men i sidste ende er det forligskredsen bag Femern Bælt-anlægsloven, der bestemmer, siger John Brædder.

Han tilføjer, at kommunen og Sund & Bælt har aftalt at fortsætte dialogen og holde hinanden orienteret, hvis der kommer nye ting op i forbindelse med sagen.

John Brædder fortæller videre, at mødet med transportminister Benny Engelbrecht ikke endte med nogen løfter, da det ikke er ministeren alene, men den førnævnte forligskreds, som i sidste ende beslutter, om anlægsloven skal ændres. Og det skal i så fald være en enig forligskreds.

Der er ikke sat nogen endelig dato på, hvornår der senest skal træffes en afgørelse i sagen, men John Brædder forventer, at det formentlig sker inden sommerferien.

Annonce
Lokal nyt

Choko-gigant går grønt: Nye solceller på Lolland

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Sprøjtet med peberspray efter højlydt skænderi med kæreste

Sport

Sydhavsspiller ramt af stress

Lokal nyt

Choko-gigant går grønt: Nye solceller på Lolland

Guldborgsund

Har store ambitioner: Hun vil redde lukningstruet zoo

Nakskov

Kom til mere fødselsdagsfejring i Nakskov

Femern

Lønsnyd for millioner på Femern-byggeri

112

Spiritus i blodet og hænderne på rattet: Påvirkede stoppet på lokale veje

Lokal nyt

Efter mystisk fyring: Nu har de fundet en ny direktør

Sport

Kunne ikke blive enige: Nykøbing-dreng stopper som sportsdirektør

112

Lænestols-tyveri ved højlys dag: - Jeg har aldrig oplevet noget lignende

112

Vanvidsbilist mistede kort og bil -og 179 andre fik bøder

Erhverv

Vil kræve betaling for reklamefri Facebook

Jubilæumsfest

Jubilæumsfest på Torvet: - Det er da alligevel et par år siden

Lokal nyt

Stor aktion i Gedser: Fem sigtet søndag

Guldborgsund

Skilte-brøleren: Nu er Geders Odde fortid

Annonce
Nordfalster

Fra Storstrømsbro til 600 meter lang cykelbro i Aalborg

Erhverv

Advarede danskere: Nu er det slut

Guldborgsund

Fugleinfluenza på Lolland: Kan "overhovedet ikke afvise" en sammenhæng

fODBOLD

Claus Jensen: - Fuldt fortjent sejr

Dyr

Halvdelen er væk: Langt færre marsvin omkring Lolland-Falster

Ugeavisen Lolland

Stor jubilæumsfest i Sandby

Ugeavisen Guldborgsund

Fire baner er blevet til seks

Nykøbing

Ny udvikling i brand på sukkerfabrikken

112

Farvel til "våbenlageret": Måtte opgive totenschläger og knive

Vejret

Sætter en meget varm rekord

Falster

Sur start på dagen: Flere dele af byen ramt af strømafbrydelse

Politik

Mink-skandalen: Nu kan de få hurtigere erstatning

112

36 taget i fartkontroller

112

Voldsomt solouheld: - Han er ved bevidsthed

Lokal nyt

Lukker ordningen: Her kan du nu købe corona-vacciner

Femern

Omgivet af hegn: Her er ingen adgang for gæster udefra

Erhverv

Ønsker ny lokalplan: Triste og tomme butikker i hjertet af byen

Guldborgsund

For lidt personale: Her er kommunens digitale løsninger

Vejret

Efterårsvejret rammer Danmark efter lun periode

Guldborgsund

Se Guldbox-billederne: Kæmpe børnearrangement åbner megahallen

Annonce
Annonce
Lotto

Uhørt mange millionærer: Én lokal er nu blevet markant rigere

Ugeavisen Guldborgsund

Strikke-personer søges til teateropgave!

Lokal nyt

Hør eller genhør: Danmarks Radio rykkede ind på Folketidende

Guldborgsund

Bekymret far: Speed processen op

Ugeavisen Lolland

Vestergades frie galleri har nye ambitioner

Vejret

Det er på vej

Maribo

I dag nyder Ole dem, men det har ikke altid været sådan.

Sport

Rösler glad for beskeden sejr

Sport

AGF-fans fanget i kø efter ulykke

Guldborgsund

Klar til at bygge Sundskolen færdig: - Det er et fantastisk projekt

Kulturdag

Se billederne: Cirkuskoncert overvandt regnen

112

Flere knytnæveslag i kvindes ansigt: 46-årig sigtet for vold

Sport

Inkarneret AGF-fan: Sådan ender kampen

Kultur

Middelaldercentret i "kritisk" situation