Annonce
Skinner og veje

Sund & Bælt vil undersøge tunnel-løsning

Foto: Anders Knudsen/arkiv

Guldborgsund Kommune var onsdag til møder med Sund & Bælt og transportministeren om fremtiden for Kong Frederik IX's Bro.

Guldborgsund Kommunes borgmester John Brædder (G) og kommunaldirektør Søren Bonde var onsdag til møder i København med først Sund & Bælt og bagefter transportminister Benny Engelbrecht (S).

Kommunens repræsentanter var inviteret til hovedstaden i forbindelse med Sund & Bælts ønske om at lukke broklappen i Kong Frederik IX's Bro, der forbinder Lolland og Falster ved Nykøbing, i for evigt af hensyn til togtrafikken, når Femern Bælt-forbindelsen forventeligt engang er bygget færdig.

Møderne handlede mest af alt om at udveksle synspunkter, og det var derfor begrænset hvor meget nyt, der kom frem.

Dog fortalte Sund & Bælt ifølge John Brædder, at de har fulgt debatten lokalt, hvor flere har argumenteret for, at man bør bygge en tunnel til jernbanen, så broklappen fortsat kan gå op og i af hensyn til ikke mindst lystsejlerne, som ellers skal ud på en gevaldig omvej for at komme sydpå.

På den baggrund har Sund & Bælt besluttet, at man også vil undersøge fordele og ulemper ved en tunnelløsning.

- Vi fortalte kommunen, at vi skal lave et beslutningsindstillings-notat til ministeriet, og vi har også fortalt dem, at vi skriver, at der for os at se er tre hovedmuligheder: En fast bro, en klapbro eller en tunnel. Vi vil i notatet beskrive fordele og ulemper ved alle tre muligheder, men vi har lagt os fast på, hvad vi anbefaler, og det er stadig en fast bro.

- Vores holdning er stadig, at vi er bekymrede for, om det vil være muligt at opretholde den nødvendige stabilitet i jernbanedriften med en klapbro, og der er ikke sket noget, som har reduceret den bekymring, fastslår Sund & Bælts administrerende direktør Mikkel Hemmingsen.

Han tilføjer, at Sund & Bælt ser tunnelløsningen som den vanskeligste af de tre at realisere.
- Vi er nødt til at forholde os til, hvad der er råd til, og det er en stor beslutning, hvis der skal laves en tunnel. Den må højst have en stigningsprocent på 1,25 procent, så hvis det skal overholdes, skal terrænet begynde at falde ret langt fra selve tunnellen, oplyser Mikkel Hemmingsen.

- Vores ærinde er at få belyst, hvad der er op og ned i sagen, så dem, der skal træffe beslutningen (politikerne på Christiansborg, red.) har det rigtige grundlag at gøre det ud fra, og så bygger vi det, de beder os om, tilføjer Mikkel Hemmingsen og oplyser samtidig, at man har respekt for de synspunkter, der er kommet også fra de lokale sejlere.

Sund & Bælt regner med at kunne sende notatet videre til politikerne i midten eller slutningen af februar.

Efter mødet med Sund & Bælt var borgmester John Brædder og kommunaldirektør Søren Bonde til endnu et møde om broklappen, denne gang hos transportminister Benny Engelbrecht.

Ministeren havde dog ikke meget konkret nyt at fortælle efter mødet.
- Jeg har i dag (onsdag, red.) haft et møde med borgmester John Brædder fra Guldborgsund Kommune. Vi er enige om, at det er vigtigt, at vi har en tæt dialog om anlæg af det nye jernbanespor via Guldborgsund.

- Der er ikke truffet beslutning om at ændre klapbroen til en fast bro eller en anden teknisk løsning. Det kræver, at anlægs- og driftsloven for Femern Bælt-projektet skal ændres. Før det kan komme på tale, skal der udarbejdes et beslutningsgrundlag, som forligskredsen kan tilslutte sig, skriver Benny Engelbrecht i et mail-svar til Folketidende.

John Brædder følte på sin side, at både Sund & Bælt og transportministeren havde lyttet til kommunens argumenter.
- Jeg oplevede, at der var lydhørhed overfor vores synspunkter om, at det vil have store konsekvenser, ikke mindst økonomisk, både for sejlerne og for Guldborgsund Kommunes muligheder for at udvikle sig som kommune, hvis man lukker broklappen i. Og vi har gjort dem klart, at vi arbejder for, at broen skal forblive en klapbro, fortæller borgmesteren.

Han bifalder, at Sund & Bælt nu også vil undersøge mulighederne for en tunnelløsning, men tilføjer samtidig, at kommunens førsteprioritet stadig er en klapbro.

- Men i bund og grund handler det jo for os om, at man stadig skal kunne sejle igennem broen. Vi kommer til at kæmpe til det sidste for at bevare klapbroen, men i sidste ende er det forligskredsen bag Femern Bælt-anlægsloven, der bestemmer, siger John Brædder.

Han tilføjer, at kommunen og Sund & Bælt har aftalt at fortsætte dialogen og holde hinanden orienteret, hvis der kommer nye ting op i forbindelse med sagen.

John Brædder fortæller videre, at mødet med transportminister Benny Engelbrecht ikke endte med nogen løfter, da det ikke er ministeren alene, men den førnævnte forligskreds, som i sidste ende beslutter, om anlægsloven skal ændres. Og det skal i så fald være en enig forligskreds.

Der er ikke sat nogen endelig dato på, hvornår der senest skal træffes en afgørelse i sagen, men John Brædder forventer, at det formentlig sker inden sommerferien.

  • Foto: Anders Knudsen/arkiv
Annonce
Nykøbing

Advarer efter voldsomt snefald: Vejene er spejlglatte

Annonce
Annonce
Nykøbing

Advarer efter voldsomt snefald: Vejene er spejlglatte

Erhverv

Stor drejning i Aldi-salg: Her åbner Netto alligevel ikke

Lolland

I over 20 år har Erik hjulpet fattige familier: - Det er ganske forfærdeligt og gør indtryk

Lokal nyt

Direktør løfter sløret for zoo-fremtid

Guldborgsund

Kanyler, bilbatteri og byggeaffald lå gemt ved lokal strand

Vejret

Dækket af sne: Sådan oplevede læserne snevejret

Lolland

Nu har folket talt: Et af Danmarks bedste bagerier ligger på Lolland

112

Kvinde stoppet med amfetamin og joints i bilen

Sygdom

Danmark er ramt af ny epidemi

Lokal nyt

Trist topscorer: Her er der flest fattige børn

Vejret

- Vi forventer, at det tager til

Vejret

Sneen daler: Så mange har haft brug for vejhjælp

Politik

Minister afsætter 10 millioner kroner ekstra til julehjælp i år

Erhverv

Business Lolland-Falster stifter investeringsselskab

Politik

Regeringen vil hjælpe lokale ildsjæle med nem bankkonto

Annonce
Nykøbing

Lækkersulten tyv: 40 minutter senere bankede de på hans dør

Guldborgsund

Brud på fjernvarmen: Forsyning beder borgerne om hjælp

Indland

Fem partier truer med at forlade forhandlinger om 2025-mål

Indland

Dyrenes Beskyttelse: Derfor skal du droppe foderbrættet

Nakskov

Kan det ikke sælges, ender det med den dyreste løsning

Samfund

Efter trist rekordår: - Der er et enormt behov

Guldborgsund

Lones ulykkelige gåtur: Ben i gips, knæskal flækket og hælen knust

Indland

Medie: Tusindkronesedlen kan blive fortid i Danmark

Lolland

Hundeejer blev vred på politiet: "Schweinhunde!"

Guldborgsund

Fire turistaftaler er i hus og han er i dialog med flere

Lolland

Enlig mor til fem: Håber inderligt at jeg får hjælp igen i år

Guldborgsund

Biografkæde vil lokke flere i biografen med ny ordning

Politik

Sårede betjente og kvinder med samlejesmerter er på finansloven

112

Standset ved færgen: Ulovlige piller og forfalsket pas

112

Ung mand fra Lolland sigtet: Kørte 70 gange med toget uden billet

Udland

Google begynder at slette inaktive konti på fredag

Vejret

Brr... Frost hele dagen: Så koldt vil det føles

Guldborgsund

Fødende kvinder kan blive flyttet fra Nykøbing

Annonce
Annonce
112

345 taget i fartkontroller

Ugeavisen Guldborgsund

Køb julehjerter i træ og støt

Guldborgsund

- Det er min: Tyv afsløret mens han talte med politiet

Guldborgsund

- Det er et stort boost: Million til Madens Folkemøde

Samfund

Stort millionbeløb på vej: Har betydning for Lolland-Falster

Guldborgsund

Tager drastisk beslutning efter strid med gigant: - Vred, harm og bitter

Lokal nyt

Giv din støtte: Lokal bager kan vinde stor pris

112

Tog våben med på værtshus

112

Tip om pistol endte med fængsling

Udland

Våbenhvilen i Gaza er forlænget med to dage

112

Efterlyser vidner efter røveriforsøg: Offer blev snittet med kniv

Guldborgsund

Flydespærrer lagt ud: Olie løber ud i åløb

Lokal nyt

Nyt stort projekt skal udvikle by og land på tværs af Femern Bælt