Annonce
Skinner og veje

Sund & Bælt vil undersøge tunnel-løsning

Foto: Anders Knudsen/arkiv

Guldborgsund Kommune var onsdag til møder med Sund & Bælt og transportministeren om fremtiden for Kong Frederik IX's Bro.

Guldborgsund Kommunes borgmester John Brædder (G) og kommunaldirektør Søren Bonde var onsdag til møder i København med først Sund & Bælt og bagefter transportminister Benny Engelbrecht (S).

Kommunens repræsentanter var inviteret til hovedstaden i forbindelse med Sund & Bælts ønske om at lukke broklappen i Kong Frederik IX's Bro, der forbinder Lolland og Falster ved Nykøbing, i for evigt af hensyn til togtrafikken, når Femern Bælt-forbindelsen forventeligt engang er bygget færdig.

Møderne handlede mest af alt om at udveksle synspunkter, og det var derfor begrænset hvor meget nyt, der kom frem.

Dog fortalte Sund & Bælt ifølge John Brædder, at de har fulgt debatten lokalt, hvor flere har argumenteret for, at man bør bygge en tunnel til jernbanen, så broklappen fortsat kan gå op og i af hensyn til ikke mindst lystsejlerne, som ellers skal ud på en gevaldig omvej for at komme sydpå.

På den baggrund har Sund & Bælt besluttet, at man også vil undersøge fordele og ulemper ved en tunnelløsning.

- Vi fortalte kommunen, at vi skal lave et beslutningsindstillings-notat til ministeriet, og vi har også fortalt dem, at vi skriver, at der for os at se er tre hovedmuligheder: En fast bro, en klapbro eller en tunnel. Vi vil i notatet beskrive fordele og ulemper ved alle tre muligheder, men vi har lagt os fast på, hvad vi anbefaler, og det er stadig en fast bro.

- Vores holdning er stadig, at vi er bekymrede for, om det vil være muligt at opretholde den nødvendige stabilitet i jernbanedriften med en klapbro, og der er ikke sket noget, som har reduceret den bekymring, fastslår Sund & Bælts administrerende direktør Mikkel Hemmingsen.

Han tilføjer, at Sund & Bælt ser tunnelløsningen som den vanskeligste af de tre at realisere.
- Vi er nødt til at forholde os til, hvad der er råd til, og det er en stor beslutning, hvis der skal laves en tunnel. Den må højst have en stigningsprocent på 1,25 procent, så hvis det skal overholdes, skal terrænet begynde at falde ret langt fra selve tunnellen, oplyser Mikkel Hemmingsen.

- Vores ærinde er at få belyst, hvad der er op og ned i sagen, så dem, der skal træffe beslutningen (politikerne på Christiansborg, red.) har det rigtige grundlag at gøre det ud fra, og så bygger vi det, de beder os om, tilføjer Mikkel Hemmingsen og oplyser samtidig, at man har respekt for de synspunkter, der er kommet også fra de lokale sejlere.

Sund & Bælt regner med at kunne sende notatet videre til politikerne i midten eller slutningen af februar.

Efter mødet med Sund & Bælt var borgmester John Brædder og kommunaldirektør Søren Bonde til endnu et møde om broklappen, denne gang hos transportminister Benny Engelbrecht.

Ministeren havde dog ikke meget konkret nyt at fortælle efter mødet.
- Jeg har i dag (onsdag, red.) haft et møde med borgmester John Brædder fra Guldborgsund Kommune. Vi er enige om, at det er vigtigt, at vi har en tæt dialog om anlæg af det nye jernbanespor via Guldborgsund.

- Der er ikke truffet beslutning om at ændre klapbroen til en fast bro eller en anden teknisk løsning. Det kræver, at anlægs- og driftsloven for Femern Bælt-projektet skal ændres. Før det kan komme på tale, skal der udarbejdes et beslutningsgrundlag, som forligskredsen kan tilslutte sig, skriver Benny Engelbrecht i et mail-svar til Folketidende.

John Brædder følte på sin side, at både Sund & Bælt og transportministeren havde lyttet til kommunens argumenter.
- Jeg oplevede, at der var lydhørhed overfor vores synspunkter om, at det vil have store konsekvenser, ikke mindst økonomisk, både for sejlerne og for Guldborgsund Kommunes muligheder for at udvikle sig som kommune, hvis man lukker broklappen i. Og vi har gjort dem klart, at vi arbejder for, at broen skal forblive en klapbro, fortæller borgmesteren.

Han bifalder, at Sund & Bælt nu også vil undersøge mulighederne for en tunnelløsning, men tilføjer samtidig, at kommunens førsteprioritet stadig er en klapbro.

- Men i bund og grund handler det jo for os om, at man stadig skal kunne sejle igennem broen. Vi kommer til at kæmpe til det sidste for at bevare klapbroen, men i sidste ende er det forligskredsen bag Femern Bælt-anlægsloven, der bestemmer, siger John Brædder.

Han tilføjer, at kommunen og Sund & Bælt har aftalt at fortsætte dialogen og holde hinanden orienteret, hvis der kommer nye ting op i forbindelse med sagen.

John Brædder fortæller videre, at mødet med transportminister Benny Engelbrecht ikke endte med nogen løfter, da det ikke er ministeren alene, men den førnævnte forligskreds, som i sidste ende beslutter, om anlægsloven skal ændres. Og det skal i så fald være en enig forligskreds.

Der er ikke sat nogen endelig dato på, hvornår der senest skal træffes en afgørelse i sagen, men John Brædder forventer, at det formentlig sker inden sommerferien.

  • Foto: Anders Knudsen/arkiv
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Sommerhus-sensation: - Vi har forrygende travlt

Lolland-Falser

Stigende vandstande og voldsomme storme har konsekvenser: Flere og flere melder sig

Guldborgsund

35 biler til start i lokalt påskerally

Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Sport

Bredahl efter sejrsmål i overtiden: - En kæmpe forløsning

Sport

Bruun Jørgensen: - Det blev en underlig oplevelse

Lokal nyt

Nicolai skal gå 2500 kilometer baglæns - af helt særlig grund

Nakskov

Familieforretning fylder 50 år: - Snakketøjet har jeg efter min far

Sport

NFC vinder efter vanvidsafslutning og sikrer sig top 6

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Sport

Team Sydhavsøerne tog værdiløs sejr i Aarhus

Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

112

14-årig dreng meldt savnet

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

112

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

Dølle

Landskendt komiker optræder på Dølle

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé

112

Politiet med klar opfordring: Aftal det på forhånd