Annonce
Skinner og veje

Sund & Bælt vil undersøge tunnel-løsning

Foto: Anders Knudsen/arkiv

Guldborgsund Kommune var onsdag til møder med Sund & Bælt og transportministeren om fremtiden for Kong Frederik IX's Bro.

Guldborgsund Kommunes borgmester John Brædder (G) og kommunaldirektør Søren Bonde var onsdag til møder i København med først Sund & Bælt og bagefter transportminister Benny Engelbrecht (S).

Kommunens repræsentanter var inviteret til hovedstaden i forbindelse med Sund & Bælts ønske om at lukke broklappen i Kong Frederik IX's Bro, der forbinder Lolland og Falster ved Nykøbing, i for evigt af hensyn til togtrafikken, når Femern Bælt-forbindelsen forventeligt engang er bygget færdig.

Møderne handlede mest af alt om at udveksle synspunkter, og det var derfor begrænset hvor meget nyt, der kom frem.

Dog fortalte Sund & Bælt ifølge John Brædder, at de har fulgt debatten lokalt, hvor flere har argumenteret for, at man bør bygge en tunnel til jernbanen, så broklappen fortsat kan gå op og i af hensyn til ikke mindst lystsejlerne, som ellers skal ud på en gevaldig omvej for at komme sydpå.

På den baggrund har Sund & Bælt besluttet, at man også vil undersøge fordele og ulemper ved en tunnelløsning.

- Vi fortalte kommunen, at vi skal lave et beslutningsindstillings-notat til ministeriet, og vi har også fortalt dem, at vi skriver, at der for os at se er tre hovedmuligheder: En fast bro, en klapbro eller en tunnel. Vi vil i notatet beskrive fordele og ulemper ved alle tre muligheder, men vi har lagt os fast på, hvad vi anbefaler, og det er stadig en fast bro.

- Vores holdning er stadig, at vi er bekymrede for, om det vil være muligt at opretholde den nødvendige stabilitet i jernbanedriften med en klapbro, og der er ikke sket noget, som har reduceret den bekymring, fastslår Sund & Bælts administrerende direktør Mikkel Hemmingsen.

Han tilføjer, at Sund & Bælt ser tunnelløsningen som den vanskeligste af de tre at realisere.
- Vi er nødt til at forholde os til, hvad der er råd til, og det er en stor beslutning, hvis der skal laves en tunnel. Den må højst have en stigningsprocent på 1,25 procent, så hvis det skal overholdes, skal terrænet begynde at falde ret langt fra selve tunnellen, oplyser Mikkel Hemmingsen.

- Vores ærinde er at få belyst, hvad der er op og ned i sagen, så dem, der skal træffe beslutningen (politikerne på Christiansborg, red.) har det rigtige grundlag at gøre det ud fra, og så bygger vi det, de beder os om, tilføjer Mikkel Hemmingsen og oplyser samtidig, at man har respekt for de synspunkter, der er kommet også fra de lokale sejlere.

Sund & Bælt regner med at kunne sende notatet videre til politikerne i midten eller slutningen af februar.

Efter mødet med Sund & Bælt var borgmester John Brædder og kommunaldirektør Søren Bonde til endnu et møde om broklappen, denne gang hos transportminister Benny Engelbrecht.

Ministeren havde dog ikke meget konkret nyt at fortælle efter mødet.
- Jeg har i dag (onsdag, red.) haft et møde med borgmester John Brædder fra Guldborgsund Kommune. Vi er enige om, at det er vigtigt, at vi har en tæt dialog om anlæg af det nye jernbanespor via Guldborgsund.

- Der er ikke truffet beslutning om at ændre klapbroen til en fast bro eller en anden teknisk løsning. Det kræver, at anlægs- og driftsloven for Femern Bælt-projektet skal ændres. Før det kan komme på tale, skal der udarbejdes et beslutningsgrundlag, som forligskredsen kan tilslutte sig, skriver Benny Engelbrecht i et mail-svar til Folketidende.

John Brædder følte på sin side, at både Sund & Bælt og transportministeren havde lyttet til kommunens argumenter.
- Jeg oplevede, at der var lydhørhed overfor vores synspunkter om, at det vil have store konsekvenser, ikke mindst økonomisk, både for sejlerne og for Guldborgsund Kommunes muligheder for at udvikle sig som kommune, hvis man lukker broklappen i. Og vi har gjort dem klart, at vi arbejder for, at broen skal forblive en klapbro, fortæller borgmesteren.

Han bifalder, at Sund & Bælt nu også vil undersøge mulighederne for en tunnelløsning, men tilføjer samtidig, at kommunens førsteprioritet stadig er en klapbro.

- Men i bund og grund handler det jo for os om, at man stadig skal kunne sejle igennem broen. Vi kommer til at kæmpe til det sidste for at bevare klapbroen, men i sidste ende er det forligskredsen bag Femern Bælt-anlægsloven, der bestemmer, siger John Brædder.

Han tilføjer, at kommunen og Sund & Bælt har aftalt at fortsætte dialogen og holde hinanden orienteret, hvis der kommer nye ting op i forbindelse med sagen.

John Brædder fortæller videre, at mødet med transportminister Benny Engelbrecht ikke endte med nogen løfter, da det ikke er ministeren alene, men den førnævnte forligskreds, som i sidste ende beslutter, om anlægsloven skal ændres. Og det skal i så fald være en enig forligskreds.

Der er ikke sat nogen endelig dato på, hvornår der senest skal træffes en afgørelse i sagen, men John Brædder forventer, at det formentlig sker inden sommerferien.

Annonce
Lolland

Deres bil indeholdt ulovlige stoffer og våben

Annonce
Annonce
Lolland

Deres bil indeholdt ulovlige stoffer og våben

Vejr

Sol så langt øjet rækker: Vi nærmer os årets første sommerdag

Falster

Jubel på Falster: Peter er Danmarks bedste lærling

Nykøbing

Dukkede op hos politiet efter hittegods: Fik en sigtelse med hjem

Lokal nyt

- Fars dag vinder frem - mors dag er fortsat den største

Nykøbing

På jagt efter kærligheden: Mads fra Nykøbing deltager i TV2's seerhit

Maribo

Lokalt firmas forrygende år: Lander rekordomsætning

Sport

Nykøbing FC udspillet i Pleidrup-farvel

Maribo

- Der gik ild i bilen, mens hun sad i den

112

U-vending gik galt: To biler kørte ind i hinanden

112

- Han hørte et knald fra motoren - så begyndte det at ryge

Indland

For første gang har man fulgt en ulv: Viser den undgår mennesker

112

Voldsomt trafikuheld i nat: Væltede ud over autoværnet

Indland

Tiltalt for Field's-skyderi så 13 behandlere på et halvt år

Annonce
Lokal nyt

Mange gæster fra Lolland-Falster: Sort af mennesker på dyrskue

Biljagt

Efterlyser vidner mod fængslet 17-årig: Hvor var du lørdag nat?

Guldborgsund

10.000 var forbi: - Vi lykkedes med at vise det

112

Sindssyg fart: To km/t fra vanvidsbilisme

Lolland

Har sjældent set noget så slemt som de toiletter

Ugeavisen Lolland

Kofoedsminde satser på elbiler til alle formål

Ugeavisen Guldborgsund

Populær minibil opdateres med facelift

Lolland

Kunsttyv på spil: Stjal over flere dage

112

Hjælp politiet: Ansigts-tatoveret røver stadig på fri fod

Royal Run

'Det bruger jeg helt ærligt ikke meget tid på'

Lukket ned af fødevarestyrelsen

Slagterbutik er åben igen

Vejret

Solrig melding før sommerens første weekend: Over 20 grader

Rødby

Ny sauna indviet: Hjælper dig via infrarøde stråler

112

Banegårds-ballade: Kom tilbage og kastede med flaske

Lokal nyt

Gyser-afslutning: Rykker ned efter katastrofe-sæson

Lokal nyt

Lokal landmand tørster efter regn

Nykøbing

55-årig kontaktperson tilstår: Havde samleje med hende

Lokal nyt

Rune cruiser sig til ottendedelsfinalen i French Open

Sport

TSØ efter ny træner: Det har været os meget magtpåliggende

Madens Folkemøde

Så er det i gang: 10.000 mennesker kommer forbi

Annonce
Annonce
Lolland

Gode nyheder: Den Grønne Verden åbner igen

Ugeavisen Guldborgsund

Strandkirken er åben for sæsonen

Indland

Thomas løsladt fra iransk fængsel: Tvivlede på sin frihed

Ugeavisen Lolland

Knæk Cancer kommer til Maribo

Guldborgsund

Dømt for grov svindel: Lokal danseforening snød kommunen

Rødby

Stor trafikulykke torsdag aften: Flere tilskadekomne

Royal Run

Kritiserer det: For meget fedme-fokus

Femern

Anklager vil til Højesteret med sag om russiske søfolk

Indland

Lastbils-blokader var ikke nok: Nu er det vedtaget

Lolland-Falster

Strafudmåling i omfattende voldtægtssag blev udsat