Annonce
Skinner og veje

Tog kan køre mens tunnel bygges

Sådan forestiller Philip Rasmussen og Palle Truelsen sig, at tunnelen kan placeres. De har været i kontakt med sejlere, som vurderer, at løsningen vil være brugbar for dem. Bemærk den røde linje, der viser, hvordan den nationale cykelrute N8 kan placeres på en stibro henover banegraven, ind under Kong Frederik IX's Bro og forbindes med en ny promenade på havnen. Foto: By og Landskab

Det kan lyde voldsomt at anlægge en jernbanetunnel, men den er ikke så svært, mener folkene bag idéen.

NYKØBING Siden arkitekt Philip Rasmussen fra Nakskov-firmaet By og Landskab i Folketidende 6. januar lancerede et forslag om at lade jernbanen passere Guldborgsund i en tunnel, har det vakt debat.

- Vi har fået overvældende mange positive tilbagemeldinger på at give bane og by et eftersyn i Nykøbing. Løsningen med at lægge den dobbeltsporede jernbane ned under Guldborgsund får mange engagerede kommentarer og spørgsmål til teknikken, fortæller Philip Rasmussen.

Nogle af kommentarerne går på, at det må være både dyrt og kompliceret med en tunnelløsning, og at det også bliver meget omfattende, hvis man samtidig skal bygge Nykøbing Station om.

Men det er slet ikke så kompliceret, fastslår Philip Rasmussen, som har lavet tunnelforslaget sammen med ingeniør Palle Truelsen.

For det første kan man godt anlægge tunnelen uden at skulle ændre den eksisterende station. Jernbanetunnelen under Storebælt har en stigning på 15,6 procent, og vælger man det samme her, fører jernbanen under Prinsholmvej og lægger det dybeste punkt tættere på Lollands-siden end Falster-siden, kan man godt opnå en vanddybde på tre meter over tunnelen, vurderer Palle Truelsen.

For det andet kan man nøjes med en forholdsvis kort tunnel.

- Det kan umiddelbart lyde voldsomt at bygge en tunnel. Det er imidlertid vigtigt at slå fast, at tunnelen ikke skal være særlig lang for at opnå en optimal gennemsejling og en vandgennemstrømningskapacitet, der svarer til niveauet i dag, hvor der er meget lavvandet syd for Kong Frederik den IX's Bro. Det er vores estimat, at man kan nøjes med en tunnel på 40 meter, hvor der er en vanddybde på tre meter over, fortæller Philip Rasmussen.

Sådan kan et tværsnit af tunnelen se ud. Foto: By og Landskab

Diger forkorter tunnel

Han tilføjer, at gode pladsforhold gør det muligt at etablere strækningerne ud til selve tunnelen som banegrave afgrænset af diger. Det er den samme løsning, der er anvendt ved motorvejen under Guldborgsund, hvor det kun er halvdelen af passagen af Guldborg­sund, som er tunnel.

Og sådan en lille tunnel kan bygges i beton direkte på stedet indenfor et spunset område, der er pumpet tørt. Det opgravede materiale kan så bruges til digerne, der skal omkranse banegravene.

- Det er ikke nogen kompliceret ingeniøropgave. Det er meget normalt at lave spunsvægge både på land og på vand. Men du skal langt ned, bemærker Palle Truelsen.

Han regner med, at tunnelen skal være cirka ni meter høj, og med tre meter vand over vil man skulle 12 meter ned.

- Det koster selvfølgelig nogle penge, bemærker han og tilføjer, at prisen dog ifølge hans beregninger kan holdes under en milliard kroner.

Det er formentlig mere end prisen for en bro uden klap, men det vil sikre sejlernes muligheder, og i forhold til en bro med klap er tunnelen væsentligt billigere at vedligeholde.

Og endelig er det værd at bemærke, at tunnelen kan anlægges uden større gener.

- Da tunnelen etableres syd for den eksisterende bane på Kong Frederik IX's Bro, vil det være muligt at opretholde togdriften i hele byggeperioden, med undtagelse af en meget kort tilslutningsproces. Anlægsarbejdet vil derimod nødvendigvis genere gennemsejlingen, og det må påregnes, at selve sejlløbet - ikke gennemstrømningen - må lukkes i to-tre måneder. Det kan imidlertid tilrettelægges delvist udenfor højsæsonen, vurderer Philip Rasmussen.

Philip Rasmussen (til venstre) og Palle Truelsen har udarbejdet et forslag til en jernbanetunnel under Guldborgsund. Foto: Jan Knudsen
Annonce
Sport

FINAL 4-SPÆNDINGEN UDLØST: NFH'S MODSTANDER AFSLØRET …

Annonce
Annonce
Sport

FINAL 4-SPÆNDINGEN UDLØST: NFH'S MODSTANDER AFSLØRET …

112

SKØD TO GANGE MED PISTOL: NU ER HAN VARETÆGTSFÆNGSLET

Lolland

GENVEJ TIL MILLIONEN? DISSE TAL TRÆKKES OFTEST

112

FIK STJÅLET 700 SPECIALØL: - DET VIL VÆRE DIREKTE IDIOTISK

112

PANINO-SAGEN: POLITIET RANSAGER FLERE ADRESSER

112

SVINDEL: PAS PÅ HVIS DU HAR DETTE NAVN

112

SIGTES FOR DRABSFORSØG: MAND ANHOLDT FOR SKYDERI MOD RESTAURANT

Lolland

SVINEBONDE BRØD REGLER - DET KOSTER HAM 785.000 KRONER

Sport

SMADRER RUMÆNERE - NFH I EUROPÆISK FINAL4

112

KENDT AF POLITIET: NU SKAL HAN I RETTEN

112

FOTOVOGNENS WEEKEND: 159 BLITZET FOR AT KØRE FOR STÆRKT

112

FOLKETIDENDE AFSLØRER NYHED: - JEG FÅR ET CHOK

Udland

PIRATER ANGRIBER DANSK TANKSKIB

Guldborgsund

SLUT: LÆS ELLER GENLÆS LIVEBLOG FRA THOR MASTERS

112

RYKKEDE UD TIL GARAGEBRAND FOR ANDEN GANG

Indland

UDSÆTTER SOMMERTOGT AF HELBREDSÅRSAGER

Sport

FØRSTE NEDERLAG EFTER TRÆNERURO

Annonce
112

GIK BERSÆRK I FÆNGSEL: NU ER FIRE VARETÆGTSFÆNGSLET

112

GLATFØREUHELD LUKKEDE BRO

112

PET: TERRORTRUSLEN ER ALVORLIG OG PRÆGET AF NYE FARER

112

FULDE BILISTER GØR GADERNE FARLIGE

Lolland

- ALLE MINE BEDSTE VENNER ER FRA LOLLAND

Ugeavisen Lolland

NYBYGGERI ER DYREST I NAKSKOV

Ugeavisen Guldborgsund

Solvej Balle fortæller om sit romanprojekt

Guldborgsund

NU FORBYDER GULDBORGSUND DET OGSÅ

112

BILBRAND VAR TÆT PÅ AT SPREDE SIG

112

UTRYGGE BEBOERE: VOLDSOM RØG OG VARME

112

STØRRE FORURENING: BRANDFOLK BRUGTE ET TON KATTEGRUS

112

SE VIDEO: - NÅR BRANDEN GÅR OP I TAGET, GÅR DET STÆRKT

112

INDSATTE AMOK: STUKKET MED SMØRKNIV

112

15 ÅR GAMMEL DRABSSAG DUKKEDE OP IGEN

Indland

PANDA-PARRING: ZOO TESTER NYT TRICK

Lolland

STRØMMEN FORSVANDT I NAKSKOV: ÅRSAG UKENDT

Erhverv

HAR DU OGSÅ FÅET FLERE PENGE? DANSKERNES OPSPARING VOKSER

Indland

HJERTESIKRE ZONER SKAL ØGE OVERLEVELSE EFTER HJERTESTOP

Vejret

KOLD OG VARM LUFT I KAMP OM AT STYRE UGENS VEJR

112

NYT REGISTER SKAL MINDSKE ANTALLET AF INDBRUD

Annonce
Annonce
Erhverv

5000 KRONER I DUSØR GIVES: SKAF OS MERE ARBEJDSKRAFT

Ugeavisen Guldborgsund

Kampagnetilbud mere fleksible

Guldborgsund

ADVARER: PLETVIS GLATTE VEJE

Indland

IMMUNTERAPI MOD LIVMODERKRÆFT IMPONERER FORSKERE

Ugeavisen Lolland

BOLDKLUBBER SKAL UD AF OSTEKLOKKEN

112

ALARMEN GIK I VASKERI: DET VAR DER SKET

Sport

OVERVÆLDENDE INTERESSE: LÆKKERBISKEN MED STORE STJERNER

Lokal nyt

- HAR ALDRIG SET EN I 40 ÅR SOM NATURFOTOGRAF

Lolland

KEN OG CHRISTINA KØRER GÆSTERNE TIL DERES KRO - OG HJEM IGEN

Sport

EFTER TURBULENT UGE: - VI ER IKKE ROBOTTER

Indland

DANSK SKIB SEJLEDE ANGIVELIGT EFTER RUSSISKE NÆR NORD STREAM

Kultur

DE ER IKKE I TVIVL: NU RYGER HUN UD

Guldborgsund

NYT PARTI MARKERER SIG: VIL HAVE EKSTRA FRIDAG I GULDBORGSUND

Udland

KVINDE BAG SKOLESKYDERI: FLERE DØDE BØRN OG VOKSNE