Annonce
Skinner og veje

Tunnelforslag kommer for sent

Philip Rasmussens skitse af linjeføringen for en jernbanetunnel under Guldborgsund ved siden af Kong Frederik IX's Bro. Foto: Philip Rasmussen

Transportminister oplyser, at der bliver kigget på en tunnelløsning, men den er ikke prioriteret.

GULDBORGSUND - Det vil tage for mange år og givetvis komme til at blive meget dyrt, hvis man vil skifte Kong Frederiks IXs Bro i Nykøbing ud med en tunnel, mener René Christensen (DF).

- Det vil tage omkring 10 år fra nu, inden byggeriet af en tunnel under Guldborgsund ved Nykøbing kan gå i gang, hvis det bliver besluttet at udskifte den nuværende klapbro med en tunnelløsning.

Sådan tolker Dansk Folkepartis folketingsmedlem og byrådsmedlem i Guldborgsund Kommune René Christensen et svar fra transportminister Benny Engelbrecht (S), hver René Christensen har spurgt ind til tidsfaktoren, hvis en tunnel under Guldborgsund skulle realiseres.

Skal starte forfra

I svaret kan læses, at ministeren har spurgt hos Sund & Bælt Holdning A/S og Banedanmark, som svarer, at en jernbanetunnelløsning vil kræve en fornyet VVM-proces med tilhørende supplerende geotekniske og marine undersøgelser. Denne proces forventes at tage et-to år. Hele projeketet skal beskrives, der skal tegnes, beregnes og gennemføres en anlægs- og projekteringsfase, som ministeren oplyser, at ud fra et helt foreløbigt skøn forventes at tage i størrelsesordenen seks til syv år.

- Så er vi jo fremme omkring 2030, inden byggeriet overhovedet kan gå i gang, siger René Christensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For sent ude

- Forslaget er kommet i 11. time, og skulle nok have været på banen for mange år siden, hvor der var en debat om helt at føre den opgraderede banestrækning uden om selve Nykøbing, siger René Christensen.

Han har foruden tidsfaktoren også spurgt transportministeren om, hvad byggeriet af en tunnel skønnes at ville komme til at koste. I spørgsmålet henviser René Christensen til en artikel i Folketidende, som omtaler den lokale arkitekt Philip Rasmussens forslag og tegning af en tunnel.

Transportminister Benny Engelbrecht har for at kunne svare på spørgsmålet sendt det videre til Sund & Bælt Holding A/S og Banedanmark, hvor svaret er: "Banedanmark har ikke beregnet omkostningerne til den i artiklen omtalte tunnel. En sådan beregning vil som minimum kræve kendskab til typen af jernbane­tunnel, tværsnit af tunnelen, dybden af tunnelen og linjeføringen. Der er påbegyndt et arbejde i projekt­organisationen med at se på alternative løsningsscenarier, herunder tunnelforslag, som dog på nuværende tidspunkt ikke er kvalificeret yderligere."

For René Christensen er det vigtigste nu, at der holdes fast i en klapbro over Guldborgsund.

  • Philip Rasmussens skitse af linjeføringen for en jernbanetunnel under Guldborgsund ved siden af Kong Frederik IX's Bro. Foto: Philip Rasmussen
Annonce
Annonce
Annonce
Lolland

Overraskende drejning i babydrabssagen: Moderen er bange for faderen

Lolland

Slog togfører flere gange i ansigtet og ragede på kvinde

Renovation

Gem dem til genbrug: Kan hjælpe børn og unge

Vejr

En uge med blandet vejr: Forårsvarmen holder sig væk

Guldborgsund

Nu skyder teltene op: Dølle-formand frygter én ting

Lolland

Kurt standsede bilen og skyndte sig ud: - Hernede går vi meget op i storken

Guldborgsund

Stor interesse for over 250 år gammel bygning

Lolland

Tre års kamp for en købmandsbutik: Nu mangler de kun én afgørende brik

Erhverv

Forbud mod snus og nikotinposer på jobbet breder sig og giver dilemmaer

Sport

Dommerfejl irriterer Rune efter nederlag

Guldborgsund

Blodrøde tal: Stort millionunderskud hos lokale spisesteder

Sport

Ærlig keeper efter drop: - Det er bare piv elendigt

112

Her er forældrenes forklaring om den skæbnesvangre dag i babydrabssagen

Sport

Ny stor lussing til forsvarsløse Bjørne

Indland

Hjemsendt forsvarschef truer med søgsmål mod ministerium

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Vågen sommerfugleekspert forhindrede forurening

Femern

Stort skridt: Nu er den under vand

Politik

Aftale indgået: Nu fjernes de fra egne erstatningssager

Indland

OK køber halvdelen af kriseramte Coop: Det kommer det til at betyde

Guldborgsund

Efter flere års venten: Nu sker der noget med havnefronten

Lolland

Vil du eje “Smålandshavet”? Nu er den sat til salg

Guldborgsund

Voldsomme skader: Så mange millioner skal kommunen betale