Annonce
Skinner og veje

Udsigt til klapbro giver frygt for store støjgener

Banedanmark har lavet denne beregning af den gennemsnitlige støj fra en klapbro - en beregning, kommunen fik tilsendt i december. Grænsen mellem gul og grøn er 64 decibel. Dette er også grænsen for, hvornår der tilbydes facadeisolering.

- Godt nok er vores befolkningssammensætning til den ældre side, men vi er ikke døve alle sammen, siger Lene Hatt

NYKØBING Det er dybt problematisk, at forligskredsen bag Femern-forbindelsen er på vej til onsdag at beslutte sig for en klapbro over Guldborgsund - inden kommunen har haft sit foretræde og har kunnet argumentere for, at en tunnel er førsteprioritet.

Det mener Lene Hatt, tidligere byrådsmedlem i flere perioder og nuværende medlem af bestyrelsen hos SF's lokale partiforening. Hun advarer om, at en klapbro nok er god for sejlerne, men til gengæld giver så meget støj, at det er skadeligt for byen og dens borgere. Derfor argumenterer hun for, at forligskredsen bør vælge tunnellen.

- Man har løst støjproblemet i København og Tyskland. På strækningen mellem Køge Nord og København er flere strækninger gravet ned eller lagt i tunnel, hvor der er færre borgere berørt end i Nykøbing. Det kan godt virke diskriminerende, at man ikke vil løse støjproblemet i Nykøbing. Godt nok er vores befolkningssammensætning til den ældre side, men vi er ikke døve alle sammen, bemærker hun.

Gør som i Tyskland

Lene Hatt mener, at gruppeformændene, som har fået foretræde for transportudvalget 16. juni, bør protestere over, at beslutningen nu ser ud til at blive hastet igennem.

- De bør bede om, at man venter, til de har kunnet argumentere for, at det ikke alene er et problem med gennemsejlingen, men at støjproblemet er et kæmpe problem, opfordrer hun og kommer også med en klar opfordring til forligskredsen.

Den bør se på, hvordan man i Tyskland bygger en tunnel under Fermernsund til 5,5 milliarder kroner blandt andet for at undgå støj, ligesom man omlægger 53 kilometer spor til nyt tracé for at undgå støj i større byområder.

Lene Hatt undrer sig også over, at forligskredsen efter det første møde om sagen for et par uger siden efterlyste flere oplysninger fra Guldborgsund Kommune om planerne for at udvikle havnen - men nu åbenbart ikke vil vente på at få disse oplysninger. Støjen fra de 10-12 tog, der skal passere hver time, vil ellers kunne ødelægge de planer, frygter Lene Hatt.

- Det vil gøre området meget lidt attraktivt som rekreativt og kulturelt område og til bosætning, vurderer hun.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er tid nok

At det skulle knibe med at kunne nå at bygge en tunnel, giver hun ikke meget for.

- Femern-forbindelsen skal først være færdig 25 september 2029. Det tager fem år at lave miljøundersøgelser, planlægge og så videre og to år at bygge en tunnel - så det kan sagtens nås. Er det fordi, man er bange for, at hvis man venter fire uger, så kommer det til at koste 750 millioner kroner til en tunnel?, spørger hun.

Lene Hatt opfordrer i den forbindelse forligskredsen til at undersøge, hvad driftsomkostningerne vil være på en klapbro de næste 75 år i forhold til en tunnel. Og så påpeger hun igen, at man har været villig til at mindske støjen inde omkring København.

- Hvilken forskel er der på støjbelastningen de steder på strækningen fra Køge Nord til København, som har forårsaget, at man graver spor ned og anlægger tunneler, i forhold til støjbelastningen ind gennem Nykøbing? Det bør forligspartierne undersøge, opfordrer hun og tilføjer som det sidste, at en klapbro ikke vil være nogen garanti for sejlads i fremtiden.

- Forligspartierne skal overveje, hvad de og ministeren vil gøre, hvis man etablerer en klapbro, og Banedanmark så kommer 14 dage efter og meddeler, at enten lukker man broen, eller også må man stoppe den internationale togtrafik, da det viser sig, at der er tekniske problemer, som får togtafikken til at bryde sammen.

  • Banedanmark har lavet denne beregning af den gennemsnitlige støj fra en klapbro - en beregning, kommunen fik tilsendt i december. Grænsen mellem gul og grøn er 64 decibel. Dette er også grænsen for, hvornår der tilbydes facadeisolering.
Annonce
Annonce
Annonce
112

Direktør efter dødsulykke: - Det er frygteligt

Guldborgsund

Knallertkører dræbt i ulykke: Nu har retten talt

Guldborgsund

- Det er en prøveballon, mener Dølle-formand

Indland

Dansk Erhverv: Vi genopbygger Børsen uanset hvad

112

Dødsulykke i Nakskov: 32-årig klemt mellem to gravemaskiner

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Lolland-Falster

Efter kæmpe-brand: Nu hænger den i en tynd tråd

Guldborgsund

Milliondyr havne-plan: Programlederen forlader sin stilling

Indland

Se videoen: Ikonisk bygning i København er i flammer

Indland

Kæmpe uro i Venstre på Langeland: Fire ud af fem medlemmer skrider

Guldborgsund

Rosa fra Lolland så Børsen-spiret falde: - Det er helt vanvittigt

Udland

Knivstikkeri i kirke i Sydney betragtes som terror

Lokal nyt

Over 100 fartdjævle blitzet: Særligt én kørte alt, alt for stærkt i Nakskov

Femern

Danmarkshistorie: Har udgravet 15 millioner kubikmeter jord, sten og sand

Lolland

Slog lokofører flere gange i ansigtet og ragede på kvinde

112

Kørte 135 km/t i 80-zone

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Casper kæmper for nedrivningstruet vandtårn

Renovation

Gem dem til genbrug: Kan hjælpe børn og unge

Politik

Polen vil samarbejde med Danmark om styrket forsvarsindustri

Indland

87 procent stemte ja til offentlig overenskomst

Guldborgsund

Dølle-beslutning vakte ramaskrig: - Føj for s....

Vejr

En uge med blandet vejr: Forårsvarmen holder sig væk

Lolland

Kurt standsede bilen og skyndte sig ud: - Hernede går vi meget op i storken