Hvis Lokaltog køber batteritog, er det ikke givet, de sættes ind på Lollandsbanen.
LOLLAND Som Folketidende skrev tirsdag, arbejder Lokaltog - der driver blandt andet Lollandsbanen - på en plan om at indkøbe 18 batteritog. De skal afløse 20 gamle IC2-dieseltog, der kører på blandt andet Lollandsbanen. Men hvis planen bliver til noget, vil batteritogene så rent faktisk blive indsat på Lollandsbanen?
Det fremgår ikke tydeligt af sagsfremstillingen i regionens udvalg for regional udvikling. Her nævnes det ganske vist, at batteritogene vil give bedre muligheder for direkte tog mellem Nakskov og København - og det må jo forudsætte, at de indsættes på Lolland. Men i et bilag står der også, at "antallet af ladestandere og dermed udgifterne hertil vil afhænge af, hvilken bane batteritogene skal betjene".
Folketidende spurgte derfor Lokaltog, om et køb af batteritogene vil betyde, at de indsættes på Lollandsbanen. Det kunne Lokaltog ikke umiddelbart svare på, men efter to døgns betænkningstid skriver Lars Wrist-Elkjær, der er administrerende direktør for Lokaltog:
"Lokaltog afventer den politiske behandling af det fremlagte forslag om indkøb af 18 batteritog som erstatning for de nuværende IC2-tog, Regiosprintere og tre togsæt, som Lokaltog har lejet frem til udgangen af 2025. Strategien tager udgangspunkt i Lokaltogs samlede behov for udskiftning af eksisterende tog, og der er ikke truffet beslutning om, hvilke strækninger der skal betjenes af batteritog."
Det er med andre ord ikke givet, at det er Lollandsbanen, der vil få de nye batteritog. I stedet kan det ende med, at de indsættes på en anden af Lokaltogs strækninger, hvorefter de gamle tog derfra overføres til Lollandsbanen, så IC2-togene her kan udfases.
Lokaltog har i dag 58 togsæt og planlægger at leje tre ekstra togsæt fra Nordjyllands Trafikselskab. Købet af batteritogene vil altså medføre, at omkring en tredjedel af Lokaltogs togsæt kan udskiftes.