Annonce
Skinner og veje

Ved Stralsund fungerer klapbroen helt problemfrit

Ikke en eneste gang i 2019 var der problemer med driften af Ziegelgrabenbrücke, der har klap og køreledninger og bruges af både person- og godstog. Det oplyser Deutsche Bahn. Foto: Vibeke Piil

Sund & Bælt er betænkelig, men tysk klapbro giver ingen problemer.

NYKØBING "Usikkerhed i både konstruk­tions- og driftsfasen" har fået Sund & Bælt til at arbejde for, at Kong Frederik IX's Bro fremover ikke skal have en klap, der kan gå op. Togtrafikken skal nemlig kunne afvikles problemfrit, og når strækningen skal elektrificeres med køreledninger, frygter Sund & Bælt, at der vil kunne opstå driftsforstyrrelser.

Men ved Stralsund på den nordtyske kyst har man siden sovjettiden haft en jernbanebro - Ziegelgrabenbrücke. Den blev opgraderet i 2007 og er både udstyret med klap og køreledninger, og den fungerer gnidningsfrit.

- Der er ingen problemer med denne bro, oplyser Deutsche Bahns presseafdeling og tilføjer, at der ikke har været en eneste driftsforstyrrelse i 2019.

På en gennemsnitsdag kører 42 person- og godstog over broen, der også flere gange dagligt åbnes for skibstrafikken.

I Aalborg skal Kulturbroen - der har klap og jernbane - elektrificeres. Men Banedanmark kan ikke sige, om det kan føre til, at klappen ikke længere skal gå op. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Hvad med Limfjorden?

Det er i øvrigt ikke kun i Nykøbing, at en klapbro med jernbane står til at skulle elektrificeres. Det gælder også ved Aalborg, hvor Kulturbroen over Limfjorden står for at skulle udstyres med køreledninger.

Det rejser spørgsmålet, om man også her vil droppe muligheden for at kunne åbne klappen og dermed ramme sejladsen på Limfjorden? Det kan Banedanmark dog endnu ikke svare på.

- Banedanmark er på nuværende tidspunkt ikke begyndt at undersøge konkrete løsninger i forbindelse med elektrificering på strækningen mellem Aarhus og Lindholm, herunder klapbroen over Limfjorden. Undersøgelserne af mulige tekniske løsninger for det fremtidige kørestrømsanlæg på jernbanebroen over Limfjorden vil blive undersøgt nærmere i forbindelse med den kommende elektrificering af jernbanen mellem Aarhus og Lindholm, oplyser Banedanmarks presseafdeling.

Ziegelgrabenbrücke er en lav jernbanebro, der ligger ved siden af en højbro til biler. Foto: Rocho Grande
Artiklen fortsætter efter annoncen

Klap uden ledninger?

Men er det overhovedet nødvendigt at opsætte køreledninger på hele Kong Frederik IX's Bro? Kunne man ikke undlade ledningerne på selve klappen? Ifølge Banedanmark vil togene skulle køre over broen med 120 kilometer i timen, og så kan de vel trille over klappen og få fat i kørestrømmen igen på den anden side?

Nej, den løsning vil Banedanmark ikke anbefale.

- Mange tog har kun strømaftager ét sted. Det vil sige, at selvom et godstog er langt, er det kun selve lokomotivet, der kan trække strøm. Hvis der er et stykke uden kørestrøm - og hvis lokomotivet holder stille på netop dette sted - så kan toget dermed ikke komme i gang ved egen kraft, forklarer Banedanmarks presseafdeling og tilføjer, at det derfor vil være uhensigtsmæssigt, hvis broklappen bliver uden kørestrøm.

Broklappen på Ziegelgrabenbrücke er nede - togene kan køre over. Foto: Vibeke Piil
Broen er oppe på Ziegelgrabenbrücke - sejlskibene kan passere. Foto: Vibeke Piil
Til tider er der tæt trafik af skibe, som nyder godt af, at broklappen på Ziegelgrabenbrücke kan gå op. Foto: Vibeke Piil
  • Ikke en eneste gang i 2019 var der problemer med driften af Ziegelgrabenbrücke, der har klap og køreledninger og bruges af både person- og godstog. Det oplyser Deutsche Bahn. Foto: Vibeke Piil
  • I Aalborg skal Kulturbroen - der har klap og jernbane - elektrificeres. Men Banedanmark kan ikke sige, om det kan føre til, at klappen ikke længere skal gå op. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
  • Ziegelgrabenbrücke er en lav jernbanebro, der ligger ved siden af en højbro til biler. Foto: Rocho Grande
  • Broklappen på Ziegelgrabenbrücke er nede - togene kan køre over. Foto: Vibeke Piil
  • Broen er oppe på Ziegelgrabenbrücke - sejlskibene kan passere. Foto: Vibeke Piil
  • Til tider er der tæt trafik af skibe, som nyder godt af, at broklappen på Ziegelgrabenbrücke kan gå op. Foto: Vibeke Piil
Annonce
Annonce
Annonce
Nykøbing

Pryglet ud af Aarhus: Ny øretæve til NFC

Lokal nyt

Alt for våde marker: De er ærgerlige og frustrerede

Lokal nyt

Krævede syv års arbejde: Nu er det endelig klar

Erhverv

Nyt stort underskud i Coop: 717 millioner i minus!

Lolland

Minister i vildrede: "Hvad er det, Lolland vil?"

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Sport

Afklapsning på banen: Men Birgit, Jessica, Tine og Trine var med til rekordens aften

Guldborgsund

Brand i ejendom: - Den var godt udviklet, da vi ankom

Lolland

Frygter for idyllen: Overraskede, kede af det og indignerede

Sport

Jakob Larsen efter afklapsning: - Det blev mere grimt end nødvendigt

Indland

Forventer flere kraftige brag omkring udbrændt Børsen

Lokal nyt

Godkender økonomisk redningsplan med markant mindre indflydelse

Falster

For få havde lyst: Nu flytter den til fængslet

Guldborgsund

Camillas umulige kamp: 300 har takket nej

Guldborgsund

Et farvel til bananen?

Sport

Bizar afslutning koster dyrt: Nu er hammeren faldet

Annonce
Annonce
Gedser

Fanget ved grænsen: Medbragte meget stort, kontant beløb

Guldborgsund

Henrik havde svært ved at stå stille, da han så tyren Bjarne

Udland

Iran lukker landets største lufthavn efter melding om angreb

Guldborgsund

- Når sådan et chok rammer, har vi brug for at samles

Sport

NFH blev blæst ud af Boxen: Team Esbjerg i særklasse

Sport

2.400 billetter solgt: Storkamp nærmer sig udsolgt

Lolland

Politiet måtte give fortabt: Nu er påskemysteriet opklaret