Annonce
Skinner og veje

Ved Stralsund fungerer klapbroen helt problemfrit

Ikke en eneste gang i 2019 var der problemer med driften af Ziegelgrabenbrücke, der har klap og køreledninger og bruges af både person- og godstog. Det oplyser Deutsche Bahn. Foto: Vibeke Piil

Sund & Bælt er betænkelig, men tysk klapbro giver ingen problemer.

NYKØBING "Usikkerhed i både konstruk­tions- og driftsfasen" har fået Sund & Bælt til at arbejde for, at Kong Frederik IX's Bro fremover ikke skal have en klap, der kan gå op. Togtrafikken skal nemlig kunne afvikles problemfrit, og når strækningen skal elektrificeres med køreledninger, frygter Sund & Bælt, at der vil kunne opstå driftsforstyrrelser.

Men ved Stralsund på den nordtyske kyst har man siden sovjettiden haft en jernbanebro - Ziegelgrabenbrücke. Den blev opgraderet i 2007 og er både udstyret med klap og køreledninger, og den fungerer gnidningsfrit.

- Der er ingen problemer med denne bro, oplyser Deutsche Bahns presseafdeling og tilføjer, at der ikke har været en eneste driftsforstyrrelse i 2019.

På en gennemsnitsdag kører 42 person- og godstog over broen, der også flere gange dagligt åbnes for skibstrafikken.

I Aalborg skal Kulturbroen - der har klap og jernbane - elektrificeres. Men Banedanmark kan ikke sige, om det kan føre til, at klappen ikke længere skal gå op. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Hvad med Limfjorden?

Det er i øvrigt ikke kun i Nykøbing, at en klapbro med jernbane står til at skulle elektrificeres. Det gælder også ved Aalborg, hvor Kulturbroen over Limfjorden står for at skulle udstyres med køreledninger.

Det rejser spørgsmålet, om man også her vil droppe muligheden for at kunne åbne klappen og dermed ramme sejladsen på Limfjorden? Det kan Banedanmark dog endnu ikke svare på.

- Banedanmark er på nuværende tidspunkt ikke begyndt at undersøge konkrete løsninger i forbindelse med elektrificering på strækningen mellem Aarhus og Lindholm, herunder klapbroen over Limfjorden. Undersøgelserne af mulige tekniske løsninger for det fremtidige kørestrømsanlæg på jernbanebroen over Limfjorden vil blive undersøgt nærmere i forbindelse med den kommende elektrificering af jernbanen mellem Aarhus og Lindholm, oplyser Banedanmarks presseafdeling.

Ziegelgrabenbrücke er en lav jernbanebro, der ligger ved siden af en højbro til biler. Foto: Rocho Grande
Artiklen fortsætter efter annoncen

Klap uden ledninger?

Men er det overhovedet nødvendigt at opsætte køreledninger på hele Kong Frederik IX's Bro? Kunne man ikke undlade ledningerne på selve klappen? Ifølge Banedanmark vil togene skulle køre over broen med 120 kilometer i timen, og så kan de vel trille over klappen og få fat i kørestrømmen igen på den anden side?

Nej, den løsning vil Banedanmark ikke anbefale.

- Mange tog har kun strømaftager ét sted. Det vil sige, at selvom et godstog er langt, er det kun selve lokomotivet, der kan trække strøm. Hvis der er et stykke uden kørestrøm - og hvis lokomotivet holder stille på netop dette sted - så kan toget dermed ikke komme i gang ved egen kraft, forklarer Banedanmarks presseafdeling og tilføjer, at det derfor vil være uhensigtsmæssigt, hvis broklappen bliver uden kørestrøm.

Broklappen på Ziegelgrabenbrücke er nede - togene kan køre over. Foto: Vibeke Piil
Broen er oppe på Ziegelgrabenbrücke - sejlskibene kan passere. Foto: Vibeke Piil
Til tider er der tæt trafik af skibe, som nyder godt af, at broklappen på Ziegelgrabenbrücke kan gå op. Foto: Vibeke Piil
  • Ikke en eneste gang i 2019 var der problemer med driften af Ziegelgrabenbrücke, der har klap og køreledninger og bruges af både person- og godstog. Det oplyser Deutsche Bahn. Foto: Vibeke Piil
  • I Aalborg skal Kulturbroen - der har klap og jernbane - elektrificeres. Men Banedanmark kan ikke sige, om det kan føre til, at klappen ikke længere skal gå op. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
  • Ziegelgrabenbrücke er en lav jernbanebro, der ligger ved siden af en højbro til biler. Foto: Rocho Grande
  • Broklappen på Ziegelgrabenbrücke er nede - togene kan køre over. Foto: Vibeke Piil
  • Broen er oppe på Ziegelgrabenbrücke - sejlskibene kan passere. Foto: Vibeke Piil
  • Til tider er der tæt trafik af skibe, som nyder godt af, at broklappen på Ziegelgrabenbrücke kan gå op. Foto: Vibeke Piil
Annonce
Annonce
Annonce
Lolland

Overraskende drejning i babydrabssagen: Moderen er bange for faderen

Lolland

Slog togfører flere gange i ansigtet og ragede på kvinde

Renovation

Gem dem til genbrug: Kan hjælpe børn og unge

Vejr

En uge med blandet vejr: Forårsvarmen holder sig væk

Guldborgsund

Nu skyder teltene op: Dølle-formand frygter én ting

Lolland

Kurt standsede bilen og skyndte sig ud: - Hernede går vi meget op i storken

Guldborgsund

Stor interesse for over 250 år gammel bygning

Lolland

Tre års kamp for en købmandsbutik: Nu mangler de kun én afgørende brik

Erhverv

Forbud mod snus og nikotinposer på jobbet breder sig og giver dilemmaer

Sport

Dommerfejl irriterer Rune efter nederlag

Guldborgsund

Blodrøde tal: Stort millionunderskud hos lokale spisesteder

Sport

Ærlig keeper efter drop: - Det er bare piv elendigt

112

Her er forældrenes forklaring om den skæbnesvangre dag i babydrabssagen

Sport

Ny stor lussing til forsvarsløse Bjørne

Indland

Hjemsendt forsvarschef truer med søgsmål mod ministerium

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Vågen sommerfugleekspert forhindrede forurening

Femern

Stort skridt: Nu er den under vand

Politik

Aftale indgået: Nu fjernes de fra egne erstatningssager

Indland

OK køber halvdelen af kriseramte Coop: Det kommer det til at betyde

Guldborgsund

Efter flere års venten: Nu sker der noget med havnefronten

Lolland

Vil du eje “Smålandshavet”? Nu er den sat til salg

Guldborgsund

Voldsomme skader: Så mange millioner skal kommunen betale