Annoncørbetalt indhold

C&C Travels kunder støtter velgørenhed

ANNONCE: C&C Travel udfører hjælpeprogrammer i rigtig mange af de lande, som de sender gæster til.

Det gør de på opfordringer fra deres kunder, der gerne vil hjælpe, hvor de kan. Det er rejsebureauet rigtig glade for, for det hænger tæt sammen med deres motto: ”Rejser med et menneskeligt ansigt”.
”Vi håber, at vores rejser kan være til glæde ikke kun for de rejsende, men også for dem hvis lande vi sender gæster til. Vi hjælper, hvor vi kan – og det samme gør vores gæster,” fortæller administrerende direktør, Luca Burmeister.

C&C Travel håber således, at deres rejser kan være til glæde for både gæster, lokalbefolkning, samarbejdspartnere og ansatte, og de forsøger at skabe kontakt menneskerne imellem. For som de skriver på deres hjemmeside, ser de rejser som ”et møde mellem mennesker”.
Alle, der rejser med C&C Travel, kan, når de bestiller rejsen, støtte med 50 kr. til projekter af forskellig velgørende art, og det bidrag matcher C&C Travel med yderligere 50 kr.
Men det er ikke altid nok for kunderne at donere penge – de vil ud og møde menneskerne selv. De efterlyser udflugter, hvor de på den ene eller anden måde kan være til gavn, og de ønsker at vide, hvad de kan tage med af ting, som de kan forære væk på de forskellige destinationer. Derfor arrangerer rejsebureauet udflugter, der kommer fattige og udsatte til gode, fx trekkingture med forhenværende tiggere som guides, guidede ture i slumkvarteret Favela i Rio og besøg til landsbyer, hvor du kan købe lokalt kunsthåndværk.

C&C Hjælpeprogrammer ser dagens lys
I mere end 10 år har C&C Travel stået for velgørende projekter rundt omkring i verden, og i 2014 blev C&C Hjælpeprogrammer stiftet.
”Vores gæster er jo fantastiske og vil så gerne hjælpe! Vi stiftede foreningen, fordi vi gerne vil lave flere projekter og involvere gæsterne mere. Og jo mere gæsterne involverer sig, jo mere involverer vi os helt automatisk også,” forklarer Luca Burmeister.
Selv er Luca Burmeister hvert år i Filippinerne, hvor han uddeler den årlige julepakke fuld af mad, legetøj og sågar grise til familier i hårdtramte landsbyer. Det gør han sammen med en række frivillige ansatte og medlemmer af hjælpeforeningen.
”Det er svært at gengive den fantastiske varme og taknemmelighed, vi møder i de landsbyer, vi kommer i. Det gør en lille – men måske alligevel en stor – forskel, for familierne mærker, at vi ikke har glemt dem, og det varmer rigtig mange menneskehjerter!”
Alle, der støtter Operation Julepakke, får et billede af den familie, som har fået deres pakke. Derved ser de også det menneskelige ansigt og føler i endnu højere grad, at de hjælper et menneske. Ifølge Luca Burmeister har nogle af gæsterne endda gjort det til en tradition at støtte Operation Julepakke i hinandens navn og dermed give det til hinanden i julegave.
C&C Hjælpeprogrammers formand, Lars Bertram, lægger stor vægt på, at folks donationer skal gå ubeskåret til familierne og ikke til administrative omkostninger.
”Personligt vil jeg meget gerne give til dem, der har det svært. Til gengæld er det mig inderligt meget imod at se mine penge gå til administration af store tunge organisationer, flybilletter på 1. klasse, dyre middage med mere. Mine penge skal helst gå ubeskåret til hjælp. Jeg blev derfor meget glad for ideen om C&C Hjælpeprogrammer!” udtaler Lars Bertram.

Stormsikre huse og familiegrise
C&C Hjælpeprogrammer og C&C Travel står også for mange andre velgørende projekter og har igennem årene støttet i blandt andet Sri Lanka, Nepal, Filippinerne, Thailand og Brasilien. Senest har de stået i spidsen for et stort husbyggeri på øen Aklan i Filippinerne, hvor tyfonen Haiyan hærgede i 2013. Mange mennesker mistede alt, hvad de ejede, og derfor iværksatte C&C Hjælpeprogrammer et projekt, hvor familierne sammen kunne bygge deres nye, stormsikre huse. C&C Travel donerede 500.000 kr. til formålet, og husene stod færdige i 2016 sammen med de splinternye svinestier.
”I 2014 kunne man give grise som alternativ til julepakken. For at være helt ærlig var vi ret spændte på dét projekt, men det blev modtaget helt fantastisk – både hos dem, der støtter os, og hos befolkningen i byen Libacao, hvor vi uddelte dem. Allerede ved udleveringen stod folk og aftalte, hvilken nabos gris deres egen gris skulle pares med!” fortæller Luca Burmeister.

Palmer skal hjælpe landmænd og miljø
I 2015 plantede foreningen 14.000 kokospalmer samme sted, så landmændene kunne få deres levevej tilbage. Kokospalmer er en stor indtægtskilde for rigtig mange fattige familier, fordi de både bruges som byggemateriale, i skønhedsprodukter og til madlavning.
Igen i år giver C&C Hjælpeprogrammer deres medlemmer mulighed for at give 40 palmer til udvalgte familier, og for hver 40 palmer, bidrager C&C Travel med yderligere 40 palmer. Efter dette års Operation Julepakke vil alle palmerne forbruge en mængde CO2, der groft sagt svarer til, at C&C Travels flyrejser er helt CO2 neutrale.

C&C Hjælpeprogrammer går ind for raske øjne
Siden 2009 har CC Travel og C&C Hjælpeprogrammer stået i spidsen for øjenbehandlinger og -operationer på øen Mindoro i Filippinerne, og det har de gjort mange gange siden. I Filippinerne er der mange fattige, og de går ikke med solbriller, så deres øjne bliver skadet af det stærke lys fra solen. Læger og sygeplejesker arbejder frivilligt, og det betyder, at pengene rækker rigtig langt. I 2016 udførte de 64 øjenoperationer.
Øjenprojektet blev startet, da C&C Travels grundlægger og tidligere direktør, Enrico Harrasser, var i Filippinerne og oplevede, at hans gode ven Berth var ved at miste synet.
”Det er jo vanvittigt, at en grå stær-operation – som i Danmark er så nem at blive opereret for – skal gøre mennesker blinde? Straks jeg var hjemme fra Filippinerne, startede vi Operation Grå Stær! Den første, der blev operereret var naturligvis Berth… Jeg kan slet ikke beskrive hans glæde!” fortæller Enrico Harrasser.

Historien om C&C Travel
Det var også Enrico Harrasser, der i 1985 kom forbi øen Mindoro og købte en strand, som blev til C&C Travels mest populære rejsemål, Coco Beach. Og netop Coco Beach er et rigtig godt eksempel på C&Cs tiltag med at inddrage lokalbefolkningen, for her er hele familier fra de omkringliggende landsbyer ansat som servicefamilier.
Da C&C Travels kunder begyndte at ville have mere, udvidede rejsebureauet deres udbud af destinationer – og dermed også samarbejdspartnere. I 2009 satte Enrico sig ind i en lejet bil i Sri Lanka og mødte Dinesh, der både arbejdede som chauffør og turoperatør. Han havde oplevet problemer med turismen under borgerkrigen i landet. Det blev til et årelangt venskab og samarbejde mellem Enrico Harrasser og Dinesh, og 11 dage efter borgerkrigens afslutning, modtag Dinesh og hans bror de første gæster fra C&C Travel.

Verden kommer til C&C Travel
Nu sælger C&C Travel rejser til resten af Filippinerne, Thailand, det meste af Asien og mange af landene i Nord-, Syd- og Mellemamerika. Og det er ikke kun gæsterne, der får fornøjelsen af C&C’s rejser – rejsebureauet gør nemlig meget ud af at få besøg af deres samarbejdspartnere fra hele verden. De har ofte besøg af ansatte fra deres kontorer i Filippinerne og Thailand, agenter fra Sri Lanka, Vietnam, Costa Rica og Indien og venner fra hele verden.
Rejsebureauet har også holdt store temafester i årenes løb, bl.a. brasilianerfesten i Boltens Gård, som varede 14 dage, og Fiesta del Mundo på Dokken i Frihavnen, der varede en hel måned! På deres hjemmeside skriver de, at de på den måde ”bringer verden hjem til Danmark”.

INFOBOKS – HVAD ER C&C HJÆLPEPROGRAMMER?
C&C Hjælpeprogrammer er en almennyttig velgørende forening, der er er godkendt af SKAT. Det betyder, at alle bidrag til C&C Hjælpeprogrammer giver skattefradrag. Det koster 250 kr. at være medlem, men beløbet går ubeskåret til indholdet af en julepakke i den årlige Operation Julepakke, som består af uddeling af madvarer og legetøj til fattige familier.

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Folketidende og en annoncør.

Folketidendes uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Folketidendes nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Folketidendes øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens byline for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra vores uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.

  • billede2