Annonce
Udland

FAKTA: Ret til reparationer af varer skal mindske spild i EU

EU-Kommissionen vil kræve, at firmaer skal reparere reklamerede varer i stedet for at give kunden en ny.

Det skal være nemmere for europæiske forbrugere at få produkter som tv'er og opvaskemaskiner repareret, når de går i stykker.

Det foreslår EU-Kommissionen.

Formålet er at mindske det spild, der sker, når ødelagte produkter, som er dækket af reklamationsretten, i højere grad ombyttes end repareres. Mange af de gamle varer ender nemlig på lossepladsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Samtidig vil kommissionen gøre det mere attraktivt for forbrugere at vælge reparation frem for at købe nyt, når reklamationsretten ikke længere gælder.

Her er de vigtigste dele af kommissionens forslag:

* Hvis et produkt går i stykker inden for reklamationsretten på to år, skal virksomheden gratis reparere varen i stedet for at give kunden en ny. Dette gælder kun så længe, at det ikke vil være billigere at ombytte.

Reparationen skal foretages inden for rimelig tid og må ikke være ubelejlig for forbrugeren.

* For nogle produkter vil firmaer være pålagt at tilbyde reparation, selv når reklamationsretten er udløbet. Der vil dog være en undtagelse for produkter, hvor virksomheden vurderer, at det vil være teknisk umuligt at reparere dem.

Afhængig af produktet vil kravet om reparation gælde op til ti år efter købsdatoen.

Indtil videre er følgende produkter omfattet: vaskemaskiner, tørretumblere, opvaskemaskiner, køleskabe, elektroniske skærme som fjernsyn, svejseapparater, støvsugere og servere.

I den kommende tid vil mobiltelefoner, trådfrie telefoner og tablets blive føjet til listen.

* Det skal være lettere for kunder at finde frem til firmaer, der laver reparationer af et pågældende produkt. Det skal ske gennem nationale søgeværktøjer. Her skal forbrugeren kunne søge virksomheder frem med søgekriterier som for eksempel område.

* Forbrugere skal kunne kræve, at en virksomhed udfylder et standardiseret skema for en pågældende reparation. Her vil det blandt andet fremgå, hvor lang tid det vil tage, og om kunden kan låne et produkt i mellemtiden.

Det vil gøre det nemmere for forbrugeren at sammenligne tilbud fra forskellige firmaer.

Kilde: EU-Kommissionen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Politik

- Wow, hvad fik du nu sagt ja til, Mark?

Lolland

Drømmer om 7.000 kvadratmeter stort hotel i Nakskov

Guldborgsund

Blodrøde tal: Stort millionunderskud hos lokale spisesteder

Sport

Dommerfejl irriterer Rune efter nederlag

Guldborgsund

Kim Rahbek om millionunderskud: Der er tre årsager til det

Sport

Ærlig keeper efter drop: - Det er bare piv elendigt

112

Rykker massivt ud: Kraftig røg fra Refa-anlæg

Sport

Ny stor lussing til forsvarsløse Bjørne

Femern

Stort skridt: Nu er den under vand

Indland

Hjemsendt forsvarschef truer med søgsmål mod ministerium

Indland

OK køber halvdelen af kriseramte Coop: Det kommer det til at betyde

Lolland

Vil du eje “Smålandshavet”? Nu er den sat til salg

Guldborgsund

Vandtårn skal rives ned

Guldborgsund

Voldsomme skader: Så mange millioner skal kommunen betale

Politik

Aftale indgået: Nu fjernes de fra egne erstatningssager

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Problemer med falsk "søn" og "datter": Svindel for halv million

Guldborgsund

Efter flere forsinkelser: Nu åbner den endelig

Indland

Fredag ruller 25 milliarder ind på danskernes konti

Rødbyhavn

Jubler over drømme-adressen: Nu åbner Lidl

Nykøbing

Landsdækkende kæde åbner i nye lokaler i Nykøbing: Se hvornår her

Rødby

Tidligt morgenuheld: Bil endte på taget

Indland

Statsministeren varsler sundhedsudspil