MOTOR: Det kan være noget af en nervepirrende affære at vælge den rigtige elbil – og lægge et budget, som man tror på holder. Og her er en ofte overset faktor den totale levetid – samt gensalgsværdien, hvis man sælger før bilen er slidt op. Og det gør langt de fleste, fortæller Philip Ritter, der er salgskonsulent hos Frimann Biler.
- Behovet for bil ændrer sig for os alle sammen, når vi får ny kæreste, stifter familie – eller når børnene flyver fra reden. I den situation er det vigtigt, at man ikke er stavnsbundet til en bil, der ikke kan sælges igen, siger sælgeren, der lige nu har meget travlt med salget af Toyota BZ4X, der er nedsat til 377.990 kroner – og faktisk er på lager lige nu.
- Bilen har en rækkevidde på op 513 kilometer, så det er uhyre sjældent, at man skal lade andre steder end derhjemme, siger sælgeren, der er overbevist om, at Toyotas batteritryghed kommer til at få gigantisk betydning i fremtiden.
- Mange vil ikke købe en brugt bil med et batteri, der er udløbet på garantien. Og hvis de gør det, så vil de have rabat for at tage risikoen, siger sælgeren, der garanterer, at bilen har 70 procent kapacitet efter én million kilometer – eller 10 år. Herefter er der ikke garanti på batteriet, der dog med stor sandsynlighed holder meget længere end det.
- Tror man på, at bilen holder i 15 eller 20 år, så har man en mindre afskrivning på en fantastisk bil, siger han og fortæller, at den serviceaktiverede Relax garanti på resten af bilen også har betydning.
- Overholder man autoriseret service har Toyota BZ4X en garanti på ti år eller 160.000 kilometer – alt efter, hvad der kommer først, og det er også noget, som giver tryghed for både førstegangskøberen og brugtbilskøberen, siger han.
Vælger man finansiering gennem Toyota, så kommer man i øvrigt endnu et skridt op af trygheds-skalaen.
- Over otte år kan den finansieres for under 4000 kroner om måneden plus cirka 75.000 kroner i udbetaling. Efter fem år kan man frit levere bilen tilbage mod at betale restgælden, siger han og tilføjer, at prisen på de 4000 om måneden lander på under det halve pr. måned, hvis den færdig-finansierede bil holder i yderligere otte år.
- I dag er der jo slet ikke samme problemer med rust som i gamle dage, så en lang levetid er absolut muligt. Samtidig kan det jo være, at man ude i fremtiden nemt kan skifte batteriet til en rimelig pris. Så man får både tryghed økonomisk og en fantastisk bil, når man vælger en BZ4X.