LOLLAND: Det duer ikke, at politikere reklamerer for forskellige erhvervsprojekter, når deres støtte til nogle frem for andre, skaber tvivl om deres upartiskhed i sagsbehandlingen.
Det mener Birthe Lauridsen, der er aktiv Enhedslisten på Lolland - og netop har opdaget, at Ankestyrelsen har givet Ballerup Kommunes borgmester den besked, at hans anprisning af en bestemt restaurant i Ballerup er forbudt, fordi kommuner ikke må favorisere bestemte virksomheder.
Kommuner må dog ifølge Ankestyrelsen gerne omtale projekter, som de er involveret i. Men hvor går grænsen mellem anprisning og omtale?
I sagen fra Ballerup stod borgmesteren frem og roste restauranten i en video på restaurantens hjemmeside og anbefalede ligefrem at spise her.
Fantastisk Sydkaj-projekt
Birgit Lauridsen mener godt, at det kan sammenlignes med omtalen i hjemmesiden for Sydkaj-projektet, hvor borgmesteren omtaler Sydkaj-byggeriet som "fantastisk".
- Afgørelsen fra Ankestyrelsen omfatter nogle ret præcise begrænsninger, som jeg bestemt vurderer, også gælder borgmesteren, siger politikeren, der nu vil bede Ankestyrelsen se på sagen - og både henvise til den nævnte sag fra Sydkaj - samt en anprisning på facebook af en virksomhed, som borgmesteren har besøgt.
Men Ph.D. og forsker i offentlig administration Roger Buch giver ikke umiddelbart anken om Sydkaj mange chancer i Ankestyrelsen.
- Efter min vurdering er der ikke rigtigt noget at komme efter. Videoen er en meget generel lovprisning af kommunen som helhed og pæne ord om projektet, men har efter min vurdering ikke karakter af en egentlig reklame for projektet, siger han og uddyber:
- Men det er rigtigt, at en borgmester ikke direkte må lave reklame for erhvervsprojekter, virksomheder, restauranter og den slags. Det kan jo være konkurrenceforvridende i forhold til andre aktører, siger han og forklarer, at sagen fra Ballerup er temmelig klar, fordi der laves reklame for én restaurant, hvilket jo kan koste omsætning i andre restauranter.
Konkret vurdering hver gang
- Det er en konkret vurdering hver gang, hvor langt en borgmester kan gå - og derfor er der jævnligt klagesager til Ankestyrelsen omkring borgmestres venlig ord om lokale virksomheder. Nogle gange går de for vidt – andre gange ikke, men min vurdering er, at denne video er i orden, siger han.
Borgmester Holger Schou Rasmussen mener absolut heller ikke, at sagen fra Ballerup kan sammenlignes med sagen om Sydkaj.
- Jeg står jo ikke og siger, at man skal købe en lejlighed her. Men jeg roser projektet, fordi jeg mener, at det er er et godt projekt, og fordi jeg mener, at det er godt at bo i Nakskov. Hvis man ikke må sige, hvad man mener om alt det gode, der sker i kommunen, så er det jo umuligt at agere som politiker, og jeg tror bestemt, at Ankestyrelsen vil komme til den samme konklusion, siger han.
Andre politikeres ansvar
Birthe Lauridsen har dog ikke begrænset sin klage til ankestyrelsen til borgmesteren, idet hun har bemærket, at andre politikere fra byrådet også anpriser virksomheder, som de synes godt om eller har gode erfaringer med.
- Der er mange eksempler på meget direkte reklame. Jeg vil derfor ved samme lejlighed anmode Ankestyrelsen om at vurdere om de samme grænser gælder for andre byrådsmedlemmer og andre repræsentanter for kommunen. Så må vi se hvad Ankestyrelsen mener om de konkrete forhold. siger hun.
Du kan se klippet fra Sydkaj på projektets hjemmeside. Her direkte link: www.kortlink.dk/2kzp7