Annonce
Femern

FØRSTE TUNNEL-ELEMENT ER SAT I PRODUKTION

Ved hjælp af særlige slæder trækkes hvert segment fra arbejdsstation til arbejdsstation i produktionshallen lidt ligesom på et samlebånd. Foto: Femern A/S
Lige nu arbejdes der på første segment af det første tunnel-element.

LOLLAND: I de store produktionshaller, som for alvor skød op i 2022, arbejdes der nu på højtryk i hal B med at producere det første af i alt 79 tunnelelementer.

I de første måneder har FLC haft travlt med at binde armeringsjern, og Jens Ole Kaslund, teknisk direktør for bygherren Femern A/S, melder nu, at gulvet, som består af en bundplade af armeringsjern, i det første segment er færdigt.

- Fabrikken fungerer nærmest som et samlebånd, og gulvet er nu skubbet videre til næste del af processen ind i vores stillads-setup, hvor gulvet skal have vægge på. Når væggene er sat på, kan segmentet skubbes videre til støbning, forklarer Jens Ole Kaslund.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Trækkes af slæder

Et standardtunnel-element vejer 73.500 ton, er 217 meter langt og består af ni segmenter, som hver er 24 meter lange og 42 meter brede.

Når segmentets gulv skal flyttes fra den ene arbejdsstation til den næste i produktionshallen foregår det ved hjælp af særlige slæder kaldet ”skidding beams”, som trækker armeringskonstruktionen ved hjælp af meget kraftige og synkroniserede hydrauliske stempler. De sikrer en hel præcis manøvre, så segmentet ikke tager skade.

- Det er imponerende, når man står ved siden af og ser, hvor stort bare et segment er og tænker på, at der altså skal laves ni segmenter bare for at producere ét tunnelelement. Der skal produceres 711 segmenter, før vi er helt færdige, siger Jens Ole Kaslund.

Gulvet i det første segment ud af ni i det første tunnel-element er klar. Det består af en bundplade af armeringsjern. Foto: Femern A/S

Derudover skal der også produceres 10 specialelementer med en kælderetage til brug for udstyr til tunnelens drift og vedligeholdelse.

Tager sig god tid

Selvom arbejdet altså er godt i gang med at producere det første tunnelelement, skal man ikke forvente, at elementet er færdigproduceret lige med det samme.

- Det bliver nok først hen over sommeren. Når det er første segment, vi producerer, skal vi sikre os, at alt virker, som det skal. Derfor tager vi os god tid for at lære undervejs, og så vi får optimeret hele processen. Når arbejdsgangene først for alvor er kommet på plads, kan man lave sådan et segment på en uge, fortæller Jens Ole Kaslund.

Vi tager os god tid for at lære undervejs.

Jens Ole Kaslund, teknisk direktør, Femern A/S

Før tunnelelementet kan sejles ud og sænkes på plads, skal det sidste af tunnelrenden helt inde ved tunnelportalen også graves ud, og tunnelportalen skal være klar.

Tunnelportalen har netop fået støbt tunnelgulv til et underjordisk bassin, der opsamler vand fra vejbanen, som dermed er den første permanente del af den kommende Femern-forbindelse.

  • Ved hjælp af særlige slæder trækkes hvert segment fra arbejdsstation til arbejdsstation i produktionshallen lidt ligesom på et samlebånd. Foto: Femern A/S
  • Gulvet i det første segment ud af ni i det første tunnel-element er klar. Det består af en bundplade af armeringsjern. Foto: Femern A/S
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Heftig debat om nyt rådhus: - I skulle skamme jer!

112

Dølle-kørsel blev dyr: Det måtte hun slet ikke

Sport

Sendte pædagogerne op i det røde felt: Nu har han fået 3-årig kontrakt

Vejret

Weekenden bliver varm men slutter for en landsdel med byger

Nakskov

- Det er helt vildt: Væltede ind med henvendelser på 12 timer

Lolland

Lokale museer er lettede over ny reform: Mister ikke tilskud

Lolland

Nedslående melding fra kommunen: Værre end nogensinde før

Indland

Sort røg: Brand hos Novo Nordisk kan ses på 30 kms afstand

112

Tysker på afveje: Cyklede på Farøbroen

112

Anklager vil have betjent straffet for udrykning med 200 km/t

Indland

Ni ud af ti danskere modtog sireneadvarsel på mobilen

Udland

Kendt tryllekunstner beskyldes for seksuelle overgreb

Guldborgsund

- Jeg har aldrig oplevet noget lignende - den største overraskelse nogensinde

Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Indland

Hvert andet barn er på sociale medier før de er fyldt ti år

Annonce
Annonce
112

Voldsomt uheld på Sydmotorvejen: Bil endte på taget

Sport

Mulle i ekstase efter mirakelsejr: - Afskriv aldrig NFH

112

Kræver forhøjet godtgørelse til mor for drab på Emilie Meng

Udland

Mistænkt bag attentat på premierminister er anholdt

112

Røveri på diget: Unge mænd tæskede 60-årig

Guldborgsund

Millionoverskud i krokodille-land

Udland

"Chokerende angreb": Slovakisk premierminister i livsfare efter skud