Annonce
Femern

KØREPLAN ER KLAR FOR ELEMENTFABRIKS FREMTID

Arkivfoto: Jan Knudsen
Tunnelelementfabrikken ved Rødbyhavn var på dagsordenen på idéudviklingsmøde tirsdag.

Omkring 20 interesserede var mødt op til idéudviklingsmøde hos Sund & Bælt tirsdag eftermiddag. På dagsordenen var, hvordan tunnelelementfabrikken i Rødby kan drives videre, når Femerntunnelen efter planen står færdig i 2029.

På mødet redegjorde Sund & Bælt for processen henimod en ny anlægslov, der lovliggør, at fabrikken bliver liggende. Den nuværende anlægslov for Femernbyggeriet slår nemlig fast, at alle anlæg skal nedtages og området retableres, når byggeriet er færdigt.

Først skal der laves en ny miljøvurdering baseret på, at fabrikken bliver liggende. Så skal den vurdering i offentlig høring, og til sidst kan politikerne behandle et forslag til ny anlægslov. Arbejdet med en ny miljøvurdering er allerede i gang, og Sund & Bælt venter, at den kan sendes i høring allerede i foråret 2023. Forventningen er så, at det egentlige lovforslag kan ligge klar i oktober 2023. Det skriver FemernReport.com, der også kan fortælle, vad planen går ud på.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Staten - det vil sige Sund & Bælt - vil ikke selv drive elementfabrikken videre. Indtil videre står det hen i det uvisse, hvem der så skal. Men Sund & Bælt operer blandt andet med en model med en langvarig koncessionsaftale eller en tjenesteydelseskontrakt med en driftsoperatør. En sådan aftale kan strække sig over 25 år.

Der henstår stadig en række ting, der skal afklares, før man kan sende driftsoperatøraftalen i udbud - efter planen i 2024 eller 2025. Først og fremmest skal det afklares, hvem der skal betale hvem for hvad.

Én mulig model er, skriver FemernReport.com, at Sund & Bælt stifter et selskab, der skal stå for elementfabrikken. Det selskab kan så enten sælge koncessionen eller tjenesteyderkontrakten til en driftsoperatør, der så kan drive fabrikken. En anden model er, at staten betaler en driftsoperatør for at drive fabrikken.

For begge modeller gælder, at driftsoperatøren skal prioritere opgaver for staten. Som eksempler nævnes (stadig) en mulig Kattegatforbindelse, en fast forbindelse mellem Fyn og Als, en ny Limfjordsforbindelse, en havnetunnel i København og de planlagte energiøer i Østersøen og Nordsøen.

Ved siden af opgaverne for staten kan en fremtidig driftsoperatør så udføre andre opgaver til megakonstruktioner. Der arbejdes eksempelvis henimod en Femernsund-tunnel i Tyskland og en fast forbindelse mellem Tallinn i Estland og Helsinki i Finland. Og så er der alle de planlagte havvindmøller i megastørrelse, der også skal have betonfundamenter. Pyloner til broer kan også fremstilles og udskibes fra fabrikken på Lolland, så potentialet er mildt sagt omfangsrigt, noterer FemernReport.com.

  • Arkivfoto: Jan Knudsen
Annonce
Annonce
Annonce
112

Dølle-kørsel blev dyr: Det måtte hun slet ikke

Nakskov

- Det er helt vildt: Væltede ind med henvendelser på 12 timer

Sport

Sendte pædagogerne op i det røde felt: Nu har han fået 3-årig kontrakt

Indland

Ni ud af ti danskere modtog sireneadvarsel på mobilen

Lolland

Nedslående melding fra kommunen: Værre end nogensinde før

Lolland

Lokale museer er lettede over ny reform: Mister ikke tilskud

Guldborgsund

- Jeg har aldrig oplevet noget lignende - den største overraskelse nogensinde

Indland

Sort røg: Brand hos Novo Nordisk kan ses på 30 kms afstand

112

Tysker på afveje: Cyklede på Farøbroen

Udland

Kendt tryllekunstner beskyldes for seksuelle overgreb

Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Indland

Hvert andet barn er på sociale medier før de er fyldt ti år

112

Voldsomt uheld på Sydmotorvejen: Bil endte på taget

Sport

Mulle i ekstase efter mirakelsejr: - Afskriv aldrig NFH

112

Kræver forhøjet godtgørelse til mor for drab på Emilie Meng

Annonce
Annonce
112

Røveri på diget: Unge mænd tæskede 60-årig

Udland

Mistænkt bag attentat på premierminister er anholdt

Vejret

Danmark har onsdag haft årets første officielle sommerdag

Guldborgsund

Millionoverskud i krokodille-land

Lolland

Nu er det afgjort: Knap 400 millioner kroner sendes til Lolland

Udland

"Chokerende angreb": Slovakisk premierminister i livsfare efter skud

112

Forhindrede brand ved hus i at sprede sig