Annonce
Femern

OPGAVE TIL 1,5 MILLIARDER: HVEM BYDER BEDST?

Det sidste store Femern-udbud, der er under forberedelse omfatter 25 kilometer to-sporet jernbane og kørestrømsanlæg. Visualisering: Femern A/S
Femern A/S er ved at forberede det sidste store udbud på en kontrakt på 1,5 milliarder kroner til etablering af Femern-tunnelens jernbane og kørestrømsanlæg til de elektriske tog.

Verdens længste sænketunnel, den kommende Femern Bælt-tunnel mellem Danmark og Tyskland, skal udstyres med den bedst mulige jernbane og en energieffektiv løsning til kørestrøm.

Den centrale opgave bliver udbudt til foråret med en forventet økonomisk ramme på omkring 1,5 milliarder kroner.

Udbuddet kaldet TTC-kontrakten, som står for Tunnel Track and Catenary, omfatter i alt 25 kilometer to-sporet jernbane bygget til 200 kilometer i timen samt køreledning, hvoraf 18 kilometer ligger i selve tunnelen og samlet set syv kilometer ligger uden for tunnelen på dansk og tysk side.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stor interesse

Femern A/S har offentliggjort nye oplysninger til markedet om udbuddet på EU’s udbudsdatabase.

- Vi har oplevet stor interesse fra potentielle bydere for yderligere detaljer forud for forårets udbud. Vi vil naturligvis gerne bidrage til, at virksomhederne kan finde sammen i konsortier og byde på opgaven. Alt med ønsket om, at vi får stor og velkvalificeret konkurrence i udbudsfasen, siger Kirsten Christensen, der er kontraktdirektør i Femern A/S med ansvar for jernbaneinstallationerne, i en pressemeddelelse.

Vi vil naturligvis gerne bidrage til, at virksomhederne kan finde sammen i konsortier og byde på opgaven.

Kirsten Christensen, kontraktdirektør, Femern A/S

Vinderen af TTC-kontrakten får ansvaret for design, konstruktion, installation, test og idriftsættelse af jernbanen mellem Lolland og Femern. Entreprenøren får derudover også ansvaret for vedligeholdelsen af ​​systemerne i en bestemt periode, skriver FemernReport.com.

Derudover omfatter kontrakten køreledningsanlægget i tunnelen, på ramperne og tilkørslen på dansk og tysk side.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Høje krav til kapital

Af udbudsmaterialet fremgår det, at udbuddet gennemføres som en konkurrencepræget procedure med forhandling med et begrænset antal prækvalificerede deltagere. For at blive prækvalificeret skal en byder leve op til nogle finansielle og tekniske krav.

Således skal interesserede bydere kunne dokumentere en årlig omsætning svarende til den anslåede samlede værdi af kontrakten og have en egenkapital på mindst 225 millioner kroner, skriver FemernReport.com.

Femern-jernbanen

  • Jernbanen på begge sider af Femern Bælt skal opgraderes til to elektrificerede spor og forberedes til hastigheder på op til 200 km/t. 
  • Der skal i alt anlægges 25 kilometer to-sporet jernbane, hvoraf de18 kilometer er i selve tunnelen, og derudover kørestrømsanlæg.
  • Når tunnelen står færdig, vil det gøre det muligt at rejse mellem Hamborg og København i tog på under tre timer.
  • Et udbud på opgaven er netop nu under forberedelse. Udbuddet ventes klar til foråret.

For at sikre det bedst mulige udbud gennemførte Femern A/S tidligere i år en markedsundersøgelse, hvor man blandt andet konsulterede branchen for at få det nyeste input inden for klimavenlige og energieffektive løsninger.

- Vi har givet potentielle bydere på opgaven mulighed for at komme på banen med deres knowhow, hvilket en række store spillere i markedet tog godt imod. Det har givet os værdifuld viden, som vi aktivt arbejder med, så udbuddet bliver så stærkt som muligt, og så vi står med en klimavenlig og energieffektiv jernbane, når vi åbner, siger Kirsten Christensen.

Selve udbuddet ventes at blive offentliggjort senest i foråret 2023 med en endelig vinder af TTC-kontrakten i foråret 2025.

Når Femern-tunnelen med elektrificeret jernbane ventes at stå færdig i 2029, vil den være en grøn genvej for transporten af gods og passagerer i tog til Europa med en rejsetid på syv minutter og en sparet omvej på 160 kilometer i forhold til i dag.

  • Det sidste store Femern-udbud, der er under forberedelse omfatter 25 kilometer to-sporet jernbane og kørestrømsanlæg. Visualisering: Femern A/S
Annonce
Annonce
Annonce
112

Dølle-kørsel blev dyr: Det måtte hun slet ikke

Nakskov

- Det er helt vildt: Væltede ind med henvendelser på 12 timer

Sport

Sendte pædagogerne op i det røde felt: Nu har han fået 3-årig kontrakt

Indland

Ni ud af ti danskere modtog sireneadvarsel på mobilen

Lolland

Nedslående melding fra kommunen: Værre end nogensinde før

Lolland

Lokale museer er lettede over ny reform: Mister ikke tilskud

Guldborgsund

- Jeg har aldrig oplevet noget lignende - den største overraskelse nogensinde

Indland

Sort røg: Brand hos Novo Nordisk kan ses på 30 kms afstand

112

Tysker på afveje: Cyklede på Farøbroen

Udland

Kendt tryllekunstner beskyldes for seksuelle overgreb

Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Indland

Hvert andet barn er på sociale medier før de er fyldt ti år

112

Voldsomt uheld på Sydmotorvejen: Bil endte på taget

Sport

Mulle i ekstase efter mirakelsejr: - Afskriv aldrig NFH

112

Kræver forhøjet godtgørelse til mor for drab på Emilie Meng

Annonce
Annonce
112

Røveri på diget: Unge mænd tæskede 60-årig

Udland

Mistænkt bag attentat på premierminister er anholdt

Vejret

Danmark har onsdag haft årets første officielle sommerdag

Guldborgsund

Millionoverskud i krokodille-land

Lolland

Nu er det afgjort: Knap 400 millioner kroner sendes til Lolland

Udland

"Chokerende angreb": Slovakisk premierminister i livsfare efter skud

112

Forhindrede brand ved hus i at sprede sig