Annonce
Femern

Ramte milepæl: Her er næste skridt i processen

Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det. Men her er det første færdigstøbte segment af Femerntunnelen. Om seks år vil vi alle køre gennem segmentets huller i enten bil eller tog, når vi skal til Tyskland. Foto: Femern A/S
Første segment af i alt ni er nu støbt. Men der er stadig et stykke tid til, at det første hele tunnelelement står klar til udskibning.

FEMERN: Femernbælttunnelen bliver en sænketunnel, der bygges sammen af elementer som én stor Lego-slange.

Det segment, der nu er støbt færdig, er et af ni segmenter, som samlet kommer til at udgøre et af 89 tunnelelementer.

Tunnelen kommer altså til at bestå af hele 711 segmenter som det, der lige er støbt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det sker der med tunnelsegmentet nu

  • Det første segment tørrer op de næste dage.
  • Derpå skubbes det frem på "samlebåndet", støbeformen pilles af, og gøres klar til støbning af det næste segment, der støbes lige efter det første segment.
  • Når det andet segment er støbt færdigt, skubbes det også frem, og de to segmenter forbindes med en vandtæt membran, så de hver især kan bevæge sig.
  • Forrest på "samlebåndet" lægges jernarmering til gulv, loft og vægge på segmentet, før det køres videre til selve betonstøbningen. Så der er hele tiden gang i processen.
  • Til slut vil alle ni segmenter være støbt, og et tunnelelement står klar.
  • Herefter tætnes enderne på elementet, og så er det klar til at blive skubbet ud i bassinet, hvor vandstanden vil blive styret af to store skydeporte, så elementet kan flyde ud til destinationen, hvor det skal sænkes ned på havbunden..
  • Første udskibning og nedsænkning forventes at ske i 2024.
  • Først, når elementet ligger på havbunden, bliver det digitale udstyr, jernbanen og motorvejen "monteret".
Femern A/S

- Vi regner med at have det første element klar til udskibning og nedsænkning om et års tid, forklarer teknisk direktør hos Femern A/S Jens Ole Kaslund.

Han forventer ikke, at det næste segment vil være færdigstøbt før om en måneds tid.

- Nu skal man lige have produktionslinjen til at køre glat. Vi regner med, at vi kan forbedre processen undervejs, så den kører endnu hurtigere. Når vi har det, vil det cirka være hver uge, man kan støbe et segment, så det kun vil tage ni uger at lave et helt element. Men der er vi slet ikke nu, forklarer han.

Når støbeformen pilles af, når det er tørret færdig, vil ingeniørerne gennemgå det første segment, så der kan læres af støbningen til alle de fremtidige produktioner, forklarer Jens Ole Kaslund.

Den største milepæl venter

Som segmentet ser ud nu, er det et vældigt stort rektangel med forskellige huller - der er to huller til motorvejen, to til jernbanen og et til galleriet, som man kan gå i, hvis der sker uheld i tunnelen, eller der skal repareres.

Først senere, når elementerne ligger sænket ned på deres plads i tunnelrenden, bliver der lavet motorvej, jernbane, og alt det tekniske udstyr monteres.

Men inden da skal der produceres mange flere segmenter, og elementerne skal gøres klar til udskibning.

- Den rigtig store milepæl bliver, når det første element lægges ud om et års tid. Når de første elementer er helt klar, og vi ser alt vandet komme ind i bassinerne, og vi ser dem flyde ud. Dét bliver det største, for da ved vi, at hele produktionslinjen virker, siger Jens Ole Kaslund.

Når de første elementer er helt klar, og vi ser alt vandet komme ind i bassinerne, og vi ser dem flyde ud. Dét bliver det største.

Jens Ole Kaslund, teknisk direktør, Femern A/S

Indtil da vil produktionen nu køre med en masse førstegangsoplevelser, som den de lige har haft på fabrikken, mens der bliver fulgt spændt med på sidelinjen.

- Det næste år bliver på den måde det mest spændende i projektet. Det er nu, vi skal se det hele skal stå sin prøve, siger den tekniske direktør.

  • Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det. Men her er det første færdigstøbte segment af Femerntunnelen. Om seks år vil vi alle køre gennem segmentets huller i enten bil eller tog, når vi skal til Tyskland. Foto: Femern A/S
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Heftig debat om nyt rådhus: - I skulle skamme jer!

112

Dølle-kørsel blev dyr: Det måtte hun slet ikke

Sport

Sendte pædagogerne op i det røde felt: Nu har han fået 3-årig kontrakt

Vejret

Weekenden bliver varm men slutter for en landsdel med byger

Nakskov

- Det er helt vildt: Væltede ind med henvendelser på 12 timer

Lolland

Lokale museer er lettede over ny reform: Mister ikke tilskud

Lolland

Nedslående melding fra kommunen: Værre end nogensinde før

Indland

Sort røg: Brand hos Novo Nordisk kan ses på 30 kms afstand

112

Tysker på afveje: Cyklede på Farøbroen

112

Anklager vil have betjent straffet for udrykning med 200 km/t

Indland

Ni ud af ti danskere modtog sireneadvarsel på mobilen

Udland

Kendt tryllekunstner beskyldes for seksuelle overgreb

Guldborgsund

- Jeg har aldrig oplevet noget lignende - den største overraskelse nogensinde

Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Indland

Hvert andet barn er på sociale medier før de er fyldt ti år

Annonce
Annonce
112

Voldsomt uheld på Sydmotorvejen: Bil endte på taget

Sport

Mulle i ekstase efter mirakelsejr: - Afskriv aldrig NFH

112

Kræver forhøjet godtgørelse til mor for drab på Emilie Meng

Udland

Mistænkt bag attentat på premierminister er anholdt

112

Røveri på diget: Unge mænd tæskede 60-årig

Guldborgsund

Millionoverskud i krokodille-land

Udland

"Chokerende angreb": Slovakisk premierminister i livsfare efter skud