Annonce
Lolland Falster 2020

Digitalisering i detailen tages til næste niveau

Forretningschef Thomas Rasmussen, Handel og oplevelser i Business Lolland-Falster. Foto: Business LF

De digitalisede detailhandelsforretninger buldrer derudaf, lyder det fra Business LF

En lang række detailhandelsforretninger på Lolland-Falster har igangsat en proces, hvor fokus på digitalisering også er en del af forretningsgrundlaget.

Cirka 80 virksomheder har ifølge forretningschef Thomas Rasmussen, Business Lolland-Falster, deltaget i digitaliseringsforløb, som Celf og Business Lolland-Falster har samarbejdet om, hvor det handler om at få etableret en webshop og være til stede på de sociale medier.

- Jeg kan konstatere, at de virksomheder og forretninger, der er digitaliserede, buldrer derudaf. Der er også en gruppe, der er begyndt i det små, og så er der en gruppe, der træffer en beslutning om at holde fast i den fysiske butik, fortæller Thomas Rasmussen.

En af de største udfordringer for de digitaliserede forretninger er at holde fokus på den digitale del.

- Da forretningerne var nedlukkede, gav det sig selv at holde fuld fokus på det digitale salg og den omsætning, der fulgte. Men efterhåndende som hverdagens travlhed er tilbage i de fysiske butikker, så kan det være svært at holde momentum digitalt, forklarer Thomas Rasmussen.

Han peger på, at det er vigtigt, at der også i den digitale del af forretningen bliver prioriteret tid og ressourcer for at udnytte potentielt bedst muligt.

Masterclass

Derfor udbyder Business Lolland-Falster fra efteråret nye forløb for de virksomheder, der har været igennem en digitaliseringsproces.

- Vi kalder forløbet for Masterclass. Vi har fået en del tilkendegivelser i retning af øget behov for netop at kunne sætte struktur på den digitaliserede del af forretningen, og værktøjer til at tage processen skridtet videre. Blandt andet i forhold til yderligere involvering af medarbejderne. Samtidig samler vi også op på, hvordan megatrends ser ud med fokus på, hvad der kommer til at ske om to-tre år, fortæller Thomas Rasmussen.

Han oplever, at en stor del af de digitaliserede forretninger har skabt et marked, der rækker udover lokalområdet.

- Der er flere, der er begyndt at skabe sig en ikke uvæsentlig del af omsætningen på nethandel, hvor kunderne ikke bor på Lolland-Falster, siger han og påpeger, at endnu flere forretningsdrivende med fordel vil kunne satse på en fremtid, hvor forretningen i høj grad også er til stede digitalt.

  • Forretningschef Thomas Rasmussen, Handel og oplevelser i Business Lolland-Falster. Foto: Business LF
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Heftig debat om nyt rådhus: - I skulle skamme jer!

112

Dølle-kørsel blev dyr: Det måtte hun slet ikke

Sport

Sendte pædagogerne op i det røde felt: Nu har han fået 3-årig kontrakt

Vejret

Weekenden bliver varm men slutter for en landsdel med byger

Nakskov

- Det er helt vildt: Væltede ind med henvendelser på 12 timer

Lolland

Lokale museer er lettede over ny reform: Mister ikke tilskud

Lolland

Nedslående melding fra kommunen: Værre end nogensinde før

Indland

Sort røg: Brand hos Novo Nordisk kan ses på 30 kms afstand

112

Tysker på afveje: Cyklede på Farøbroen

112

Anklager vil have betjent straffet for udrykning med 200 km/t

Indland

Ni ud af ti danskere modtog sireneadvarsel på mobilen

Udland

Kendt tryllekunstner beskyldes for seksuelle overgreb

Guldborgsund

- Jeg har aldrig oplevet noget lignende - den største overraskelse nogensinde

Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Indland

Hvert andet barn er på sociale medier før de er fyldt ti år

Annonce
Annonce
112

Voldsomt uheld på Sydmotorvejen: Bil endte på taget

Sport

Mulle i ekstase efter mirakelsejr: - Afskriv aldrig NFH

112

Kræver forhøjet godtgørelse til mor for drab på Emilie Meng

Udland

Mistænkt bag attentat på premierminister er anholdt

112

Røveri på diget: Unge mænd tæskede 60-årig

Guldborgsund

Millionoverskud i krokodille-land

Udland

"Chokerende angreb": Slovakisk premierminister i livsfare efter skud