En fartkontrol på Sydmotorvejen resulterede i hundredevis af bøder, klip og frakendelser, og det har fået læserne til tasterne.
Tæt på 900 fartbilister drønede forleden forbi vejarbejdere på Sydmotorvejen ved Sakskøbing, og det førte til en hel masse bøder, klip og frakendelser. Helt nøjagtig 879 fartbøder, 150 klip og 103 frakendte kørekort.
- Ja, det ser jo godt ud på papiret, når politiet kan fremlægge sådanne tal. Men kunne det tænkes, at der måske var en grund til, så mange er blevet taget på så kort tid?, spørger brugeren DP i en kommentar på Folketidende.dk.
En række læsere har på både Folketidende.dk og også Folketidendes facebook-side noteret, at skiltningen omkring vejarbejdet syntes mangelfuld.
Det skriver læserne:
- Vil sige, at der mangler skiltning på tilkørslen fra Maribo, og det skal der være. Man ser det først, når man næsten er kommet ind på motorvejen, hvor man kun må køre 50 kilometer i timen. Bare ikke i orden, og det er et lovkrav, at det skal der være, skrev Tommy Arnholtz den 18. september.
- Bare dumt, der ikke står et skilt ved tilkørslen i Sakskøbing om 50 kilometer i timen. Man opdager først vejarbejdet og 50 km/t-skiltet ved fotovognen. Måske der er klokket i skiltningen, kommenterede Benita Haakonson Dunch samme dag.
- Jeg tror, det er dovenskab hos politiet. De slår sig ned i en skilteskov i mange dage. Vupti… Bøderne vælter ind i statskassen uden at de skal køre rundt i landet. Jeg ser en del vejarbejder forskellige steder på LF og Sjælland, men der kan fotovogne ikke skjule sig, og trafikanterne advarer hinanden, skriver brugeren Smeden i en kommentar på Folketidende.dk.
- En virkelig ringe skiltning eller bare mangel på skiltning har i hvert fald sit at gøre med det høje tal. Skilte der ikke kan ses om aftenen/nat, da de står klos op ad blinkende lyssignaler, og tilkørslen ved Sakskøbing manglede helt skiltning. Så når folk endelig ser, at den er åbnet igen og kører på, ja, så siger det blink og folk mister kortet, tilføjer brugeren DP på Folketidende.dk.
Politiet er ikke enige i kritikken
Færdselspolitiet oplyser til Folketidende, at entreprenører ved alle vejarbejder fremlægger en tavleplan med specifikke krav til antal fartskilte og afstanden mellem dem. Dermed sikrer politiet, at bilisterne bliver tilstrækkeligt informeret om arbejdet og hastighedsbegrænsningen længere fremme.
- Samtidig gennemkører vi strækningen hver gang, vi fartkontrollerer, så vi er sikre på, at bilisterne har en fair chance for at vide, der er vejarbejde og nedsat hastighed. Alle de sager, vi skriver, de skal kunne holde vand, forklarer Kent Edvardsen, souschef ved Færdselspolitiet.
- Hvis bilisterne mener, de ikke har gjort sig skyldige, eller hvis de mener, at skiltningen har været mangelfuld, er de i deres gode ret til at føre sagen i retten, siger han.
Vejarbejdet på Sydmotorvejen ved Sakskøbing stod på i perioden 12. til 22. september, og politiet var til stede i kortere og længere perioder i syv af dagene. I alt blev 10.009 køretøjer hastighedsmålt.