Vi bruger cookies!

folketidende.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse, og til at huske dine indstillinger, gemme statistik og til at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker på et link på www.folketidende.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik
Antallet af ansøgere om patienterstatninger er faldet.
Antallet af ansøgere om patienterstatninger er faldet.
Foto: Free/Colourbox

Indland

Faldende antal patienterstatninger rejser øjenbryn

Mængden af patienter, der søger erstatning, er faldet. Patienterstatningen frygter manglende rådgivning.




13. september 2017 kl. 22:43

Annonce

Antallet af patienter, der søger erstatning for fejlbehandling eller skader, er faldet mærkbart i første halvår af 2017 sammenlignet med sidste år.

Det vækker bekymring hos Patienterstatningen, der frygter, at patienterne ikke bliver rådgivet godt nok.

Det skriver Jyllands-Posten efter antallet af ansøgninger er faldet med 10 procent til 3416 i første halvår.

- Det store og pludselige fald undrer os, for et tilsvarende fald ser vi ikke fra de øvrige aktører på sundhedsområdet, siger Patienterstatningens direktør, Karen-Inger Bast, til Jyllands-Posten.

Patienterstatningens tal viser samtidig, at andelen af anmeldelser, der kommer fra læger, er faldet fra 12 til fire procent.

- Sundhedspersonalet har simpelthen ændret adfærd, og det kan betyde, at der er erstatningsberettigende skader, der ikke bliver anmeldt, siger Karen-Inge Bast til avisen.

Hun mener, at der både bliver begået færre fejl, men også at en ny økonomisk model, hvor afdelingerne på sygehusenes økonomi er påvirket af antallet af erstatninger, spiller ind.

- Intentionen med erstatningsloven er jo helt klart, at lægerne har en oplysningspligt og pligt til at hjælpe de patienter, som måtte være kommet til skade, med at søge erstatning.

- Men belønningsstrukturen spænder jo nærmest ben for den, siger Kent Kristensen, sundhedsjurist ved Syddansk Universitet.

Regionernes formand, Bent Hansen (S), afviser pure, at det økonomiske incitament skulle påvirke personalets indsats for at oplyse patienter om deres ret til erstatning.

- Enhver patient, der bliver indlagt, bliver oplyst om sine muligheder og rettigheder. Og alle bliver vejledt og oplyst, når det bliver udskrevet.

- Så at der skulle være sket et fald fra et år til et andet i, hvor meget der bliver informeret, synes jeg virker fortænkt, siger han og fortsætter:

- Vores personale får du ikke til at undlade behandle patienterne bedst muligt, for de er fagligt meget ambitiøse og bevidste. Så at de skulle spekulere i dette her er ikke en fair påstand.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LEIF A JENSEN

For, at 24 landmænd kunne… 18. november 2017 kl. 20.53

AF: MIKKEL SØTBÆK

Skal vi betale for fremmede… 18. november 2017 kl. 18.25

AF: IZABELLA GARNETT

Valget er dit - Opfordring… 18. november 2017 kl. 00.52

AF: PER HØYEM

Socialdemokraterne på Lolland 17. november 2017 kl. 22.51

Annonce