Mere end hver ottende bankkunde har haft så dårlig en oplevelse med banken, at de overvejer at klage over den.
Hos Nykredit Bank er det 18 pct. af kunderne, og banken indtager dermed en lidet flatterende førsteplads som banken med flest klagelystne kunder. Det viser en ny undersøgelse baseret på 65.000 kundeinterviews, som Voxmeter har foretaget, skriver Finans.
- Der er generelt rigtig mange danskere, som har lyst til at klage over deres bank, uden at de nogensinde får det gjort,« siger Christian Stjer, adm. direktør i Voxmeter.
Det er Nykredit Bank, Lån & Spar og Nordea, som har flest klagelystne kunder.
- Lokalbankerne klarer sig omvendt godt, ligesom Danske Bank er inde i en meget positiv udvikling, siger Christian Stjer.
Nykredit er ked af, at så mange kunder har haft lyst til at klage over selskabets bank.
- Det viser, at vi har et stykke vej endnu, før vi ligger, hvor vi gerne vil ligge, siger Anders Jensen, koncerndirektør i Nykredit.
Han peger på, at koncernen oplever en langt større kundetilfredshed i egne målinger - en udmelding, som nr. to på listen over flest klagemodne kunder også kommer med.
- Jeg kan ikke genkende niveauet, men jeg er selvfølgelig ikke tilfreds med at ligge, hvor vi gør. Jeg hæfter mig dog ved, at niveauet er faldet, siger John Christensen, adm. direktør i Lån & Spar.
Christian Stjer er helt på det rene med, at bankernes egne undersøgelser viser langt færre klager, end Voxmeters undersøgelser gør.
- Vi fanger den skjulte utilfredshed, som bankerne ikke selv ser. Lidt ligesom der er mange kunder, som har en utilfredsstillende oplevelse på en restaurant, uden at de klager over det, selv om de har lyst, siger Christian Stjer fra Voxmeter.