Hver 7. er blevet snydt, når de har handlet med private ting online.
Tøj, både og kæledyr. Der er næsten ingen grænser for, hvad vi sælger og køber over nettet på sider som Trendsales og Den Blå Avis.
Men nogle gange går handlerne ikke helt som forventet. 14 procent af deltagerne svarer nemlig i en ny undersøgelse, udarbejdet af YouGov for metroxpress, at de er blevet snydt, når de har handlet med private ting over nettet.
- Når der en gang imellem er nogle, der kommer i klemme, skyldes det i de fleste tilfælde, at der ikke har været klarhed nok mellem sælger og køber. Det kan eksempelvis være, at varen ikke lever fuldt op til forventningerne, siger Sofie Folden Lund, kommunikationschef hos Den Blå Avis, til avisen.
På Den Blå Avis forhindrer man blandt andet svindel ved at gøre det muligt for brugerne at validere sig via NemID.
Det er også en løsning, som Trendsales benytter sig af, og i nogle varekategorier er NemID-validering ligefrem et krav for at handle på Trendsales.
Hos Forbrugerrådet har man også set flere eksempler på forbrugere, der er blevet snydt, når de har handlet med andre private online.
- Vi anbefaler, at man mødes og handler. Lad for alt i verden være med at lave store bankoverførsler, inden du har sikkerhed for at få din vare, siger juridisk konsulent i Forbrugerrådet Tænk Jakob Steenstrup til metroxpress.
Forbrugerrådets erfaringer viser også, at det er et dårligt tegn, hvis en sælger ikke har særlig mange kontaktoplysninger.