De kommende færger på Rostock-ruten skal lettes for adskillige hundrede ton jern.
De kommende færger til Gedser-Rostock ruten er i øjeblikket på skrap slankekur på Fayard A/S på Fyn.
Scandlines overtog i foråret de to ufærdige skibe fra det konkursramte værft i Stralsund, som ikke kunne færdiggøre nybygningerne.
Efter en lidt omtumlet tid - også med en afstikker til Hamburg - er skrogene nu på Lindø Industripark. Og et af de første skridt er at reducere skibenes vægt, så de med maksimal lasteevne kan sejle i det lave vand omkring Gedser.
De to ufærdige skrog er i øjeblikket flere hundrede ton for tunge i forhold til specifikationerne.
Fayard A/S, der står for færdiggørelsen, er derfor straks gået i gang med at fjerne omkring 2.500 ton materiale, primært i overbygningen.
Da jern er en begrænset ressource, genvindes de mange ton skrot.
Læs meget mere om det store ”genbrugsprojekt” i fredagens udgave af Folketidende.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed