Brugerbetaling er konsekvensen, hvis broer og veje skal bygges for pensionspenge.
Danskerne skal formentlig vænne sig til, at broer, veje og tunneller i fremtiden kan være bygget og ejet af pensionskasser - ikke af staten - og at man oftere skal til at betale for at køre over en bro over f.eks. Randers Fjord, en tunnel under Limfjorden eller Københavns havn eller en Kattegat-bro. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten mandag.
Regeringen overvejer ifølge transportminister Ole Birk Olesen (LA) at lade pensionsselskaber bygge og drive en række nye broer og tunneller i Danmark og samtidig indføre en form for brugerbetaling, hvor man vil lade Sund & Bælt stå for opkrævningen af penge.
Både Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet er åbne over for idéen om offentlige-private partnerskaber, OPP. Samtidig står pensionskasser klar med milliarder af kroner.
- Det er en interessant idé at lade pensionskasserne hjælpe med at bygge broer og tunneller, siger Ole Birk Olesen.
- I nogle tilfælde vil det være en oplagt model at bruge, især hvis det samtidig indeholder brugerbetaling som på Storebælt, Øresund og Femern. F.eks. når det handler om en ny bro over Randers Fjord. Her vil det være oplagt at bruge modellen.
Kommunen vil formentlig yde et stort bidrag, og så tror jeg, at mange bilister er villige til at betale f.eks. 12 kr. for at køre over en bro og spare 10-15 minutter, siger ministeren, der peger på en bro over Kattegat som et oplagt sted at bruge OPP.
Direktør Torben Möger Pedersen fra PensionDanmark er klar:
- Hvis staten vælger det her, er vi klar. Vi har allerede investeret tre mia. kr. i vejanlæg rundt i Europa og to mia. i offentlige byggeprojekter i Danmark.