Tysk høring har åbenbaret en lang række hængepartier ved tunnelbygning, mener tysk naturfredningsforening.
Tirsdag skulle Femernprojektet have fået grønt lys til at starte efter tidsplanen, men en manglende kvalitetssikring fik transportminister Hans Christian Schmidt til at udsætte dagens møde.
Men den tyske naturfredningsforening Naturschutzbund Deutschland (Nabu) konkluderer, at den tidsplan er alt for optimistisk, det skriver fagbladet Ingeniøren.
De otte dage lange høringer har, ifølge Nabu, vist så grundlæggende mangler i det materiale, som det statsejede, danske selskab Femern A/S har fremlagt, at der vil gå endnu flere år, inden tunnelbyggeriet kan starte.
Eick von Ruschkowski, der står i spidsen for den Nabu-afdeling, som kulegraver infrastrukturprojekter, ønsker ikke at gætte på hvor lang tid, men han fastslår dog, at det langt fra er givet, at de tyske myndigheder godkender byggeriet i 2017, sådan som transportminister Reinhard Meyer fra delstaten Slesvig-Holsten har stillet i udsigt, skriver Ingeniøren.
Nabu har flere gange truet med at anlægge en retssag, men de er ikke de eneste, også protestbevægelsen mod Femern-tunnelen, Aktionsbündnis gegen eine feste Fehmarnbeltquerung, og rederiet Scandlines står i kø for at føre en retssag.
Nabu mener at projektet har en række hængepartier i forhold til beskyttelse af Østersøen. Samtidig mener Nabu, at det danske tunnelprojekt overtræder EU-lovgivning, hvor alternativerne til en fast forbindelse skal undersøges. Ifølge Eick von Ruschkowski, er det ufravigeligt krav i et EU-direktiv, og det er ikke sket med Femern. Nabu mener, at Scandlines-færgerne og motorvejskorridoren gennem Jylland sagtens kan opfylde det trafikale behov.
- Det spørgsmål skal afgøres af EU-Domstolen, siger Eick von Ruschkowski til Ingeniøren.
Han forventer, at det vil føre til, at sagen ved en tysk domstol skal vente på afgørelsen fra EU-Domstolen, hvilket i sig selv kan tage flere år.
Nabu henviser til en lignende retsag om at grave Elben dybere, og dermed farbar for større skibe med kurs mod Hamborg, har taget fire-fem år. Og her er der ingen umiddelbar udsigt til en afgørelse.
Den seneste tidsplan for byggeriet lyder på en godkendelse i 2017 og en byggetid på otte og et halvt år. Men skal der tillægges en retssag, der vil trække ud i årevis, og som den tyske delstatstrafikminister mener er 99 procent sikker, nærmer vi os 2030, inden tunnelen kommer i brug.