Femern Bælt-forbindelsens forsinkelse rammer bro, der skulle have været færdig i 2021.
Færdiggørelsen af en ny Storstrømsbro udskydes til 2024 - fordi der alligevel ikke kan køre internationale godstog via Femern Bælt-forbindelsen før tidligst det år.
- Femern Bælt-forbindelsen, som jo har nødvendiggjort en ny Storstrømsbro, vil som bekendt tidligst være færdig i 2024. Derfor er Storstrømsbroen på forslaget til finanslov for 2016 indbudgetteret til færdiggørelse i 2024, hedder det fra Transport- og Bygningsministeriet i et svar til Folketidende.
Efter den hidtidige tidsplan skulle den nye bro stå klar i 2021 - samtidig med at Femern Bælt-forbindelsen oprindeligt skulle åbne.
Transport- og Bygningsministeriet uddyber sit svar:
- Der er i øvrigt ikke noget nyt i, at Storstrømsbroen kobles op på Femern Bælt-projektet. Bemærkningerne til anlægsloven for Storstrømsbroen beskriver en situation, hvor godstogtrafikken på grund af manglende færdiggørelse af tyske landanlæg ikke umiddelbart vil have mulighed for at benytte Femern Bælt-korridoren, men fortsat er henvist til at benytte den eksisterende Storebæltskorridor. Der står i bemærkningerne, at det kan få indflydelse på, hvornår det er hensigtsmæssigt, at en ny Storstrømsbro står færdig, hedder det fra ministeriet.
Politikerne har endnu ikke haft lejlighed til at træffe en egentlig beslutning om en ny tidsplan.
- Vi forventer, at beslutningen om en tidsplan for både Storstrømsbroen og Femern Bælt-forbindelsen vil blive truffet indenfor de kommende måneder, hedder det fra ministeriet.
Efter det er blevet klart, at Femern Bælt-forbindelsen bliver forsinket, har flere politikere bebudet, at de vil løsrive den fra Femern-forbindelsens tidsplan.
Billedserie: Vores bro forfalder KLIK HER
- Den nye bro har jo sin egen bevilling, påpeger transportordfører Rasmus Prehn (S), og lokalt supplerer partikollegaen Lennart Damsbo-Andersen:
- Det er absolut nødvendigt at holde fast i, broen har sit eget spor.
Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, gør det tydeligt:
- Den nye Storstrømsbro er et hasteprojekt - den gamle er jo ved at styrte i havet.