Lavere brodæmning kræver sporspærring i længere tid end forventet.
Broudskiftning og opgraderingen af jernbanen mellem Ringsted og Rødby kan ikke undgå at føre til totalt stop for togdriften.
En seks meter lavere dæmning op til den nye Storstrømsbro på Falstersiden end oprindeligt planlagt kommer til at betyde, at togtrafikken må indstilles i en længere periode end det ellers var nødvendigt.
Det fremgår af et svar, transportminister Magnus Heunicke har givet til Enhedslistens Henning Hyllested i forbindelse med forberedelserne til vedtagelse af loven om den nye Storstrømsbro: Der er ved at blive banet vej til vedtagelsen af broudskiftningen: Loven kan være på plads i slutningen af denne måned.
I ministerens svar oplyser Vejdirektoratet og Banedanmark, at det ikke er muligt at undgå en totalspærring. På jernbanestrækningen mellem Næstved og Vordingborg skal der laves sporfornyelsesarbejder, der kræver mindst syv ugers spærring.
I forbindelse med Storstrømsprojektet kan der blive tale om op til 13 ugers spærring mellem Næstved og Orehoved. Her henviser bygherrerne til løsningen med den lavere dæmning, som ifølge ministerens svar passer bedre ind i landskabet, og støjmæssigt er en bedre løsning. Desuden sparer det også projektet for små 50 millioner kroner, blandt andet fordi der ikke skal bruges så mange materialer.