Risikoen for en tysk jernbane-forsinkelse i Femern Bælt-projektet skal drøftes med tysk kollega, fortæller Magnus Heunicke.
Transportminister Magnus Heunicke (S) skal mødes med sin tyske kollega i Berlin snarest i det nye år for at drøfte en varslet forsinkelse af arbejdet med at opgradere den tyske jernbane i forbindelse med den kommende Femern Bælt-forbindelsen.
Det fortæller han til P4 Sjælland.
Årsagen er, at den nuværende jernbanelinje på tysk side går igennem en række små tyske badebyer, der er skeptiske over at tusindvis af godstog i fremtiden står til at buldre gennem deres byer.
Af samme grund lægger den tyske regering nu i stedet op til at bygge en helt ny jernbane udenom de små byer, der kan bære den øgede trafik med gods og passagertog, som vil komme, når tunnellen er bygget i 2021.
Trafikminister Magnus Heunicke mener ikke, at Femernbæltprojektet kommer til at lide økonomisk, som følge af den tyske forsinkelse, idet økonomien mest af alt bygger på betaling fra lastbiler og personbiler.
Men han har stadig gjort klart overfor sin tyske kollega, at Danmark ser med stor alvor på de varslede forsinkelser.
- Jeg har gjort klart overfor den tyske transportminister, at vi skal overholde de aftaler vi har med hinanden, med de tidsfrister der er, og med de investeringer vi skal lave. Jo hurtigere tyskerne er, jo hurtigere får vi den fulde gavn af de investeringer, vi har lavet, siger Magnus Heunicke til P4 Sjælland
Siegfried Matlok, der er politisk kommentator på avisen Der Nordschleswiger mener, at der rent faktisk også er positive toner i, at den tyske jernbaneforsinkelse.
- Jeg syntes faktisk, at den danske regering bør være tilfreds med, at man i Berlin har taget til efterretning og lyttet til at delstatsregeringen i Schleswig Holstens ønsker om en anden linjeføring. Derved bliver projektet en lille smule lettere at sluge for modstanderne af det, siger han til P4 Sjælland.