Tyskland vinder nødvendig tid, når man fra dansk side udskyder den endelige aftale om Femern Bælt forbindelse.
Udsigten til at færdiggørelsen af den faste Femern Bælt-forbindelse kan blive op til et par år forsinket, bliver på den tyske side mødt med udbredt tilfredshed - iblandet større eller mindre grad af skadefro, alt efter holdningen til projektet som sådan.
Den tyske transportminister har netop måtte fortælle sin danske kollega, at den tyske jernbaneudbygning til Femern Bælt-forbindelsen ikke kan nå at blive færdig til den tid, der er fastlagt i den dansk-tyske Femern Bælt-traktat: Elektrificeringen skulle være klar samtidig med den faste forbindelse, og den tyske minister har måtte fortælle, at det formentlig først kan blive i 2024.
Med en hidtil planlagt færdiggørelse af Femern Bælt-tunnelen ved udgangen af 2021, vil et par års længere byggeperiode kunne få de danske og tyske ender til at nå bedre sammen:
- Vi får chancen for, til gavn for borgerne, at realisere landanlæggene i tide, konstaterer borgmester Jens Reise, Grossenbrode, overfor den tyske avis Lübecker Nachrichten.
Frygten på den tyske side har været, at tunnelen kan stå færdig til fremtidens godstog - uden den nye tyske jernbanelinje er klar: Dermed vil godstogene kunne tvinges ad det gamle spor ind gennem kystbyerne på strækningen ned til nord for Lübeck.
Læs flere kommentarer fra tysk til forsinkelsen af Femernbælt byggeriet.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed