Det er med god grund, at pendlere og andre togpassagerer har vrisset de seneste tre måneder.
Det er med god grund, at pendlere og andre togpassagerer har vrisset de seneste tre måneder, skriver metroxpress. I juli, august og september har både S-tog samt regional- og fjerntog kørt med så mange forsinkelser, at DSB ikke har levet op til sin kontrakt med Transportministeriet om, hvor stor en andel af passagererne, der skal nå frem rettidigt.
For eksempel skal S-togene køre med en såkaldt kunderettidighed på 92,3 procent, men i august var den nede på 90 procent, og i september faldt den til 88 procent.
Hovedforklaringen er, at Banedanmark er i gang med udskiftning af signalsystemet, siger DSB-informationschef Tony Bispeskov.
- Det går desværre ikke helt smertefrit, og generne har været væsentlig større end forventet fra Banedanmarks side, siger han til metroxpress.
Når det gælder fjern- og regionaltog, skal man helt tilbage til april 2015 for at finde den seneste måned, hvor DSB levede op til kontraktkravet om en kunderettidighed på 81,8 procent.
Når toget er forsinket, bliver vi ikke blot knotne over den spildte tid. Vi bliver også mere utilfredse med forhold på stationen og i toget, som intet har med forsinkelsen i sig selv at gøre. For eksempel falder tilfredsheden med rengøring og vedligeholdelse på stationen, indeklimaet i toget og informationsniveuaet, viser en undersøgelse blandt 28.983 passagerer, som Passagerpulsen under Forbrugerrådet Tænk har foretaget.
Selv om selskaberne skal give nogle rejsetidsgarantier, bør de blive bedre til at informere ved forsinkelser, mener Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk:
- Det ville være optimalt, hvis de ved forsinkelser altid oplyste om passagerernes rettigheder og om, hvordan man kommer videre, siger hun til metroxpress.