Annonce
Indland

Dronekørekort forsinket

Arkivfoto

Næste uge skal man have dronekørekort - men der er ingen godkendte droneskoler

Kommuner og regioner, mediehuse og fotografer, politi og brandvæsen. Ifølge Trafikstyrelsens seneste opgørelse er der mere end 350 registrerede droneoperatører i Danmark, som beskæftiger sig med alt fra bygningsinspektion til overvågning af ildebrande.

Den øgede brug af droner til hobbyaktiviteter og erhvervsflyvning har medført, at regeringen i maj 2016 vedtog den såkaldte dronelov, der blandt andet stiller krav om et dronebevis til professionelle piloter. Men til trods for, at loven træder i kraft om et par uger, er der stadig ingen godkendte uddannelsessteder, hvor piloterne kan tage et bevis, skriver Ingeniøren.

Indtil nu har erhvervspiloter kunnet flyve med droner på baggrund af en dispensationstilladelse, som gælder for hver registrerede operatør. En operatør kan have flere piloter ansat, som arbejder under samme dispensation, men fra 1. september skal alle piloter have eget bevis, som skal tages ved et godkendt uddannelsessted.

Kravene til beviset og den påkrævede undervisning er beskrevet i en endnu ikke vedtaget bekendtgørelse, som træder i kraft samtidig med droneloven. Det er på baggrund af udkast til denne bekendtgørelse, som har været i høring hos droneoperatører og dronekursusudbydere, at potentielle uddannelsessteder har kunnet ansøge Trafikstyrelsen om tilladelse til at uddanne dronepiloter. Ifølge Trafikstyrelsen har fem skoler indtil videre sendt en ansøgning af sted, som styrelsen håber på at besvare inden for de næste to uger.

Men hvor kommende piloter skal tage deres bevis efter 1. september er endnu uklart.

Et presset forløb
Droner.dk og UAS Flight Academy, Odense er to af de nuværende droneskoler, som har ansøgt om at blive godkendt som uddannelsessted. De regner med, at Trafikstyrelsen gør sit bedste, for at det hele falder på plads inden 1. september. Alligevel har begge droneskoler en opfattelse af, at implementeringen af loven går lige rigeligt stærkt:

- Hele forløbet med at få lovgivningen rullet ud har været meget presset. Man kunne med fordel have ventet til 2017 med at indføre kravet om dronebeviser, så der var mulighed for at forberede skolerne ordentligt, inden loven træder i kraft, siger Frederik Skøt, administrerende direktør hos Droner.dk til Ingeniøren.

- Det virker, som om der er nogle procedurer, der ikke er på plads endnu. Så det kan godt tænkes, at der bliver rigtig travlt i styrelsen 1. september.

Jesper Matthiesen, chef for UAS Flight Academy i Odense, forstår, at implementeringen af en så omfattende lovgivning tager tid. Da der er tale om luftfart, må intet overlades til tilfældet. Men han ser også et embedsværk, der arbejder under tidspres:

- Vi er kommet igennem en sommerferieperiode, som selvfølgelig også har betydet ferie for medarbejderne i Trafikstyrelsen. Så i sidste ende tror jeg, at færdiggørelsen af bekendtgørelsen er ramt af mængden af indkomne høringssvar og det faktum, at Trafik- og Byggestyrelsen kun har ganske få medarbejdere, der behandler regler for droneområdet. Det er blevet et lidt for presset program.

I et skriftligt svar til Ingeniøren forklarer styrelsen deres oplevelse af implementeringsprocessen:

- Det har været vigtigt for Trafik- og Byggestyrelsen, at reglerne kunne træde i kraft så hurtigt som muligt, da de nye regler medfører forenklinger, der er efterspurgt af branchen. Samtidig lægger Trafik- og Byggestyrelsen stor vægt på, at de endelige regler er fuldt bearbejdede efter høringen af bekendtgørelsen. Det medfører, at de nye regler bliver offentliggjort, kort inden de træder i kraft, men at branchen i medfør af høringen og dialogen med Trafik- og Byggestyrelsen har haft god mulighed for at forberede sig på de nye regler.

Ærgerlig ventetid
Både UAS Flight Academy, Odense og Droner.dk har lavet deres eget undervisningsmateriale som en del af deres ansøgning om tilladelse til at uddanne erhvervspiloter. Det er baseret på, hvad de har set af bekendtgørelsen indtil nu. Men ellers kan skolerne ikke gøre meget andet end at vente på styrelsens afgørelse og håbe på, at de kurser, de har planlagt at udbyde resten af året, kan godkendes som grundlag for at udstede dronebeviser.

- Jeg havde da håbet, at der havde været en ordning, hvor skolerne kunne få en betinget forhåndsgodkendelse, der kunne gælde i eksempelvis tre måneder, indtil styrelsen var færdig med sagsbehandlingen. Men så er vi nok ovre i ønskeafdelingen, siger Jesper Matthiesen som kommentar på den venteposition, som droneskolerne befinder sig i lige nu.

For Frederik Skøt har ventetiden været forbundet med sparsom information, og at det i det hele taget har været kendetegnende for processen med at implementere loven. Han oplever, at det giver udfordringer for ham som kursusudbyder:

- Droneejere og kommende dronepiloter kommer tit til os med konkrete spørgsmål om reglerne, men Trafikstyrelsen har kun kunnet give os overordnede retningslinjer for lovgivningen, så vi har måttet vejlede vores kunder ud fra egne vurderinger og tage en del forbehold, siger Frederik Skøt.

Trafik- og Byggestyrelsen anerkender, at specielt for de skoler, der vil godkendes til at uddanne til dronebevis, har tiden været knap. En udskydelse af de nye regler vurderes dog samlet set ikke at være i branchens interesse.

Uklarheder om meritordning
Ifølge Trafikstyrelsens hjemmeside kan dronepiloter med den nuværende dispensationstilladelse regne med få et dronebevis som en slags direkte meritoverførsel. Det kræver dog, at de opfylder endnu ikke bekendtgjorte erfaringsmæssige krav.

Indtil nu er dispensationstilladelserne blevet behandlet hos UAS Test Center Denmark, som UAS Flight Academy, Odense også er en del af. Her oplever Jesper Matthiesen, at de dagligt bliver ringet op af virksomheder, som er usikre på, hvilke regler de skal flyve under, når loven er trådt i kraft. Konverteringen fra dispensationer til dronebevis rejser altså også mange spørgsmål.

- Jeg formoder, at det bliver undervisningsstederne, der kan indstille til at få overflyttet dispensationstilladelser til dronebeviser. Men der er mange detaljer, som ikke er meldt ud endnu,« siger Jesper Matthiesen og uddyber:
- Jeg tror eksempelvis ikke, at systemet til at kunne indstille piloter til dronebeviset er på plads endnu.

De nuværende dispensation gælder frem til september 2017, hvorefter alle erhvervspiloter skal have eget bevis.

  • A152
    Arkivfoto
Annonce
Indland

Byret: Beboer på Christiania tjente 20 millioner på hash

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Annonce
Annonce
Lolland

Skrider fra parti: "De dårlige oplevelser blev simpelthen for meget!"

Lokal nyt

Se kortet: Her kan du tanke billigt i weekenden

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Indland

Byret: Beboer på Christiania tjente 20 millioner på hash

112

Tredje gang: Narkopåvirket bilist mistede bilen

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Dølle

Bo er ny leverandør af Dølle-pølsen: - Jeg går ikke på kompromis med kvaliteten

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Kørte med tog ind i Ukraine: - Man mærker mest krigens nærvær på stemningen

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet

Guldborgsund

Møder stor kritik: - Generelt virker det farligt

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo