Det er ikke ualmindeligt, at i hvert fald nogle af kommune-numre ringer anonymt ud af huset.
Forestil dig, at telefonen ringer. I displayet står der "ukendt nummer". Vil du så løfte røret og besvare opkaldet?
Mange svarer nej til det spørgsmål. Det kunne jo være en telefonsælger eller et trick-opkald. Alligevel bruger kommunerne i stigende grad hemmeligt nummer, når de ringer til borgerne, skriver DR Sjælland.
En rundspørge til en lang række kommuner bekræfter, at det ikke er ualmindeligt, at i hvert fald nogle af kommunens numre ringer anonymt ud af huset.
Ifølge telegiganten TDC bruger stadig flere kommuner skjult nummer i stedet for at henvise til hovednummeret.
- Man vil undgå "kolde opkald", hvor borgerne ringer tilbage til en hovedomstilling, der ikke ved, hvorfor borgerne er blevet ringet op og af hvem, siger pressechef Ib Konrad Jensen fra TDC.
En anden forklaring kan være, at kommunen vil undgå, at en borger ringer tilbage til en medarbejder i socialforvaltningen og forstyrrer et vigtigt møde eller chikanerer medarbejderen, fordi borgeren er utilfreds med en afgørelse.
Flere kommuner kan dog godt finde ud af differentiere opkaldene. I Sorø bliver det betegnet som "en fejl", hvis borgeren ikke kan se, at det er kommunen, der ringer.
Her er det den enkelte afdeling, der afgør, hvilket nummer der skal vises. For eksempel viser byggesagsafdelingens medarbejdere et fælles nummer. Miljøafdelingens mere specialiserede medarbejdere viser den enkelte medarbejders direkte nummer, når de ringer ud.
Københavns kommune lader afdelingerne selv bestemme. Her har enkelte medarbejdere - f.eks. psykologer og socialrådgivere - hemmeligt nummer.
Er det Århus Kommune, der ringer, så kan du se enten hovednummeret eller det direkte nummer til medarbejderen. I Odense vises det direkte nummer, hvis der ringes til en bordtelefon, men hemmeligt nummer, hvis der ringes til en mobil inden for kommunegrænsen.