Det er ikke kun de gammeldags rudekuverter, der bliver lagt til side og ikke åbnet. Det sker også for de nye digitale breve.
Siden november har Aarhus Kommune sendt 275.000 digitale breve ud til borgerne. Omkring fem procent af de elektroniske breve er ikke blevet åbnet.
Det kan blive problematisk for borgerne, siger chefen for borgerservice i Aarhus, Lene Hartig Danielsen.
- Der kan være vigtige meddelelser og ting, man skal reagere på eller forholde sig til, siger hun til DR Østjylland. Hun har ikke umiddelbart en forklaring på, hvorfor folk ikke åbner deres breve.
I gennemsnit sender offentlige myndigheder hver måned omkring seks millioner digitale breve til private og til virksomheder.
I Digitaliseringsstyrelsen siger souschef Louise Kampmann, at 6,3 procent af dem, der er tilmeldt det elektroniske system inden for det seneste halve år ikke har været inde at kigge på deres post. Det kan skyldes, at de ved, hvad der er i brevene.
- Hvis der eksempelvis er et brev fra min arbejdsgiver, ved jeg , det er min lønseddel. Så tænker mange: Den behøver jeg ikke at åbne. Og hvis man har det sådan, optræder man også i statistikken som en borger, der ikke åbner digital-posten, forklarer Louise Kampmann.
Det er de unge på 15-17 år, der er dårligst til at modtage digital post fra det offentlige.
- Det er nok ikke digital post, der står øverst på interesselisten, når man er 16 år, mener Louise Kampmann.
Det er også svært at få modtagere af kontanthjælp og af førtidspension til at åbne e-posten - det gælder også for folk med udenlandsk baggrund.
Derimod er de ældre mellem 55 og 84 år en af de de grupper, der er bedst til at åbne deres digitale post fra kommunen.
- De ældre føler sig meget forpligtede til at håndtere det, der kommer fra det offentlige - også selvom det kommer som digital post, siger borgerservicechef Lene Hartig Danielsen.