Vi bruger cookies!

folketidende.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse, og til at huske dine indstillinger, gemme statistik og til at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker på et link på www.folketidende.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik
- Eleverne skal vide, at det at gå i skole er ligesom et arbejde, de skal passe. De er der for at blive dygtige, og ikke fordi det er en fritidsklub, siger skoleleder Ole Skov fra Hasle Skole i Aarhus (Arkivfoto).
- Eleverne skal vide, at det at gå i skole er ligesom et arbejde, de skal passe. De er der for at blive dygtige, og ikke fordi det er en fritidsklub, siger skoleleder Ole Skov fra Hasle Skole i Aarhus (Arkivfoto).
Foto: /ritzau/Munch Ida

Indland

Skoleleder fra tosproget skole: Vi tør stille krav

Der skal disciplin til, vurderer skoleleder, som har held med at flytte tosprogede elever fagligt.




19. maj 2017 kl. 11:02 Af /ritzau/

Annonce

Børn med indvandrerbaggrund halter efter de etnisk danske børn i skolen, viser en ny undersøgelse fra Pisa-konsortiet.

På den tosprogede Hasle Skole i Aarhus er billedet dog et lidt andet.

Skolen har historisk gode erfaringer med at løfte elevernes faglige niveau over en bred kam.

Det kan hænge sammen med, at skolen er god til at arbejde med elevernes attitude, mener skoleleder Ole Skov.

- Det er vigtigt at arbejde med disciplinen. Eleverne skal vide, at det at gå i skole er ligesom et arbejde, de skal passe. De er der for at blive dygtige, og ikke fordi det er en fritidsklub.

- Sådan et signal forstår alle forældre, uanset hvad deres baggrund er. Når vi melder det ud, og forældrene forstår det, så er der en god stor chance for, at eleverne retter ind, siger Ole Skov.

Derudover gør skolen en dyd ud af ikke at skelne imellem, om eleverne har en arabisk, somalisk eller dansk baggrund.

- Når de er på skolen, er de skolelever først og fremmest. Og det betyder, at vi stiller de samme krav til dem, som man ville gøre på en hvilken som helst anden folkeskole, siger den århusianske skoleleder.

Den liberale tænketank Cepos har flere gange fremhævet Hasle Skole som en af de skoler, der er bedst til at gøre undervisningen effektiv.

Ifølge Skolelederforeningens formand, Claus Hjortdal, er skolerne ikke altid tydelige nok om kulturen i det danske skolevæsen.

Det prøver man dog at være på Hasle Skole.

- Vi siger til forældrene, at det ikke er vigtigt, om de taler dansk i hjemmet. Men det er vigtigt, at de bare taler med deres børn, så børnene får et register af ord og begreber, siger Ole Skov.

Og det gør det nemmere at undervise dem.

- Når først begreberne er der, er det lige som nogle knager, man kan hænge andetsproget dansk op på.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Læserbreve

AF: KENNETH GLIESE PETERSEN

Havvindmøller på land ?! 20. juli 2017 kl. 12.46

AF: BENTE STRAND

Peter Freuchens hus i Frisegade 18. juli 2017 kl. 19.18

AF: JØRGEN ANDERSEN

Gåsetorvet 17. juli 2017 kl. 10.49

AF: JOHN WENNERWALD

Tag ansvar for den danske model 13. juli 2017 kl. 22.31

Annonce