Vi bruger cookies!

folketidende.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse, og til at huske dine indstillinger, gemme statistik og til at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker på et link på www.folketidende.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik

6

Billeder

Foto: Birgit Løkke

Kultur

Musikalsk teater med klinten som partitur

Anmeldelse af forestillingen KLINT, der blev opført 18., 19., 20. og 21. august i Boesdal ved Rødvig på Stevns.
Instruktør: Lene Vestergård
Komponist: Birgit Løkke
Lyddesign: Jesper Siberg




19. august 2016 kl. 12:17 Af Helle Bertram

Annonce

Et sansebillede. Millioner af år i slowmotion og alligevel flimrende forbi på halvanden time. En fortælling om dengang klinten på Stevns opstod ved et meteornedslag og alt liv på jorden for en kort stund forstummede. Og langsomt, langsomt rejste sig igen.

Forestillingen KLINT er en oplevelse i lyde og billeder, skabt af instruktør Lene Vestergård, der i 2013 stod bag spøgelsesfortællingerne i Nykøbing Falsters gader.

Birgit Løkke har i kompositionen omsat naturvidenskabelig viden til kunstnerisk udtryk hjulpet af forskere på GEUS, der har givet hende indblik i, hvad lydene fortæller om de forskellige lag. Værket er opbygget i fire satser: kridttiden, katastrofen, tertiærtiden og nedbrydningen.

I KLINT er ordene minimeret til ordbilleder og lyde: sneglehus, sneglehus, sneglehus. Klint. Grus. Kalk. Salt. Liv. Messende af et kor i hvide kedeldragter, der sammen med lysbilleder i loftet og på væggene i den imponerende Pyramiden i bunden af Boesdal, hvor man i gamle dage lagrede kalk fra bruddet, genskaber en af moders jords store depressioner og vejen ud af den.

Med det flotte program i hånden kan forestillingen sagtens oversættes til den egentlige geologiske historie, men det er ikke nødvendigt at forstå. Man kan også blot læne hovedet tilbage og nyde de flimrende billeder og den helt perfekte lyd, der fylder rummet. Fra dyb, dyb bulder, til enorme tordenskrald, klukken, klirren, boblen, sitren, lysmyrer og kalkfnug, der kryber hen over loftet. Koret og de enkelte sangere, der skærer sig gennem stilheden med katedralske stemmer.

Forestillingen er ambitiøs i al sin enkelhed. Der er kælet for lyden og lyseffekter og en urokkelig tro på det enkelte udtryk. Selv pauserne er enorme og selvsikre. Publikum, der er placeret i midten af den store træpyramide, får ikke et overblik over hele forestillingens omfang, men fanges og føres med af hver sit udsyn.

Til dem, der holder af stor natur, de voldsomme klinter og havet er dette en kunstnerisk overbygning til en travetur ved havet.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Lev livet 28. maj 2017 kl. 22.38

AF: SIMON HAMPE SØRENSEN

Vi skal ikke finde os… 23. maj 2017 kl. 22.00

AF: SVEND ERIK WINTERFELDT

Tak for dårlig behandling… 22. maj 2017 kl. 16.19

AF: JOHN WENNERWALD

Farvel til øget pensionsalder 22. maj 2017 kl. 00.00

Annonce