Nu kommer der fut på banearbejdet i forbindelse med Femern.
Med sidste uges afklaring af det videre forløb for Femern Bælt-forbindelsen, er Banedanmark allerede i denne uge klar til at underskrive kontrakter med de entreprenører, der skal udbygge jernbanen mellem Ringsted og Nykøbing F.
For mens selve tunnelbyggeriet skal vente på den tyske godkendelse, har forligspartierne bag den faste forbindelse igen sat fut i jernbaneudbygningen “af hensyn til togpendlerne mellem hovedstadsområdet og Sydsjælland/Lolland-Falster, og på baggrund af forsinkelsen af kyst til kyst-forbindelsen”, som det hedder i aftaleteksten.
Banen nord for Nykøbing kan være udbygget i 2021.
Banedanmark blev for et år siden bedt om at stoppe forberedelserne til jernbaneudbygningen - det var dengang politikerne ikke bare var usikre på, hvornår den tyske godkendelse kunne være klar, men også på økonomien i hele projektet.
Konkret er Banedanmark hurtigt klar til at skrive kontrakt på to såkaldte “bro-pakker”.
De indeholder opgaven med at bygge en række vej- og banebroer på Sjælland, og banebroer på Lolland-Falster.
Udbygningen af jernbanen på Lolland er udskudt, og derfor har Banedanmark nu travlt med at afklare, hvordan man tager højde for det i udbudsmaterialet.