En fejl i et software program gav travlhed på Borgerservice i Nakskov.
Fredag bød på travhed i Borgerservice i Lolland Kommune.
En softwarefejl hos leverandøren af nye pas betød, at Borgerservice i 44 af landets kommuner har udstedt 11.000 pas med fejl.
De 151 af passene er udstedt til borgere i Lolland Kommune. Fejlen i passene består i, at passet chip ikke indeholder fingeraftryk. Og netop den detalje er et ultimativt krav, hvis man skal have lov at rejse ind i USA.
For nogle, som stod overfor at skulle ud og rejse her og nu, betød det ekstra travhed.
- Et ægtepar stod overfor en rejse til USA. Og for at de kunne nå at få nye pas, måtte vi sende et bud til producenten i Ballerup for at hente passene, fortæller souschef i Borgerservice i Lolland Kommune Hanne Christensen.
Det er for Lolland Kommunes vedkommende pas, som er udstedt efter den 18. februar, som der er fejl ved.
Lørdag holdt Borgerservice i Nakskov ekstraordinært åbent og KL sørgede for en hotline hele weekenden.
- Vi havde 20 henvendelser lørdag i Borgerservice i Nakskov. Mandag var også en travl dag, og status er, at 40 af de 151, som har fået et ugyldigt pas, har fået deres pas ombyttet, fortæller Hanne Christensen mandag eftermiddag.
- Måske er der faktisk nogle borgere, som allerede har været ude og rejse på deres ugyldige pas. Men fordi de sandsynligvis har rejst i Europa, er det ikke blevet opdaget.
Kun to borgere havde fået udleveret et ugyldigt pas fra Borgerservice i Maribo. De resterende 149 havde fået deres pas fra Borgerservice i Nakskov.
Det koster ikke noget for de borgere, som i første omgang fik et ugyldig pas udleveret, at få det ombyttet til et nyt.
Der er ingen borgere i Guldborgsund Kommune, som har modtaget nyt ugyldig pas.