Regionsrådsformand: Regeringen lægger bombe under lokale busruters økonomi.
Region Sjælland har haft besparelsesplaner om at lukke den ene af Regionstogs baner; Tølløsebanen.
Det skabte så meget røre, at man fra regeringen side har valgt, at nulstille en ny model for finansiering af lokalebanerne, som skulle have trådt i kraft fra 2016.
Det betyder, at regionen ikke kommer til at mangle et årligt investeringstilskud på 12 millioner. Men da regionen samtidigt står overfor at skulle overtage nogle busruter fra regionens kommuner, er der alligevel underskud i budgettet.
Fredag morgen meddelte Transportministeren oven i købet, at et kæmpe underskud fra Rejsekort A/S skal betales af de lokale trafikselskaber og DSB.
- Vi ved reelt ikke hvordan økonomien bliver fremadrettet til driften af de lokale busruter på Lolland-Falster, siger formanden for Regionsrådet her i Region Sjælland, Jens Stenbæk (V).
- Det virker som om, at regeringen her i et valgår har trykket på en pauseknap og ikke forsøger at komme med en langsigtet strategi for økonomien bag de lokale trafikselskabers, siger Jens Sten Stenbæk.
- Her til morgen lå en helt ny rapport om Trafik Plan for Region Sjælland færdig. Nu har regeringen bestilt en ny analyse. Det virker som om, at regeringen dermed har skabt sig et pusterum, mens der bliver lavet en ny analyse og en ny rapport, siger Jens Stenbæk.
En af flere løsningsmodeller for at få budgetterne til at hænge sammen er lukning af blandt andet busruterne Maribo-Vordingborg. Nakskov-Tårs Færgehavn og Stubbekøbing-Nørre Alslev.