Det er in at dele. Det mærker blandt andet firmaer, der har gjort en forretning ud af delebiler. Det er dog kun begyndelsen, lyder det fra eksperter.
En tur i IKEA eller ugens store indkøbstur kan hurtigt blive besværlig, hvis man ikke ejer en bil.
Derfor er flere danskere begyndt at bruge delebiler. Det skriver DR P4 København.
Firmaerne Let's Go og DriveNow oplever begge en øget interesse for deres delebiler.
Hos DriveNow, der er ejet af Arriva, får man hver måned 1.500 nye brugere, imens konkurrenten Let's Go det seneste år har fået 20 procent flere kunder.
Delebilerne fungerer ved, at du tegner et abonnement, og så har du fri adgang til en række biler, der holder parkeret rundt omkring.
Særligt i København er delebilerne blevet populære. 80 procent af begge firmaers brugere bor nemlig i hovedstaden.
Og det giver god mening, mener Christian Rohmann, der er forretningsudvikler i Let's Go.
- Vi kan se, at mange af dem, der bor i brokvarterene ikke har et dagligt behov for en bil. For dem kan det slet ikke betale sig at tage bilen på arbejde hver dag, siger Christian Rohmann til DR P4 København.
Men selvom det i første omgang er københavnerne, der har taget delebilerne til sig, så begynder det også at blive populært uden for
København, forklarer Country Manager for DriveNow, Morten Jakobsen.
- Til at starte med fokuserede vi på brokvarterene i København. Men nu er vi kommet længere ud og er også begyndt at dække nogle af de kommuner, der ligger lidt uden for København, siger han til DR P4 København.
At en trend på den måde breder sig fra København, giver god mening, vurderer ekspert i deleøkonomi Claus Skytte.
- Det er jo ofte sådan, at nye ting starter i hovedstaden, og så spreder det sig. Jeg tror, at der er mange udenfor Hovedstaden, der har undret sig over, hvorfor de ikke har sådan nogle systemer, siger Claus Skytte.
Det er dog kun begyndelsen, mener Claus Skytte. Når først danskerne har vænnet sig til tanken om at dele bil med andre frem for at eje en selv, så vil delebilsordningerne ifølge eksperten få endnu mere vind i sejlene.
- Det kommer ikke til at gå lang tid, før vi ser, at det kommer til at gå endnu hurtigere, end det gør nu, vurderer Claus Skytte