Transporttiden mellem besøg hos borgere er som udgangspunkt fastsat til fem minutter, men tit er afstanden mere end 15 kilometer.
Manglende transporttid mellem borgere, som modtager hjemmepleje, er et udbredt problem, viser en ny medlemsundersøgelse fra FOA. Også lokalt er tiden, der er sat af til transport, knap. Det betyder, at medarbejdere i hjemmeplejen har svært ved at nå deres opgaver til tiden.
- Og det går både ud de ansatte og borgerne, fortæller Kenni Barfod Barkoz, der er uddannet social- og sundhedshjælper og tidligere ansat i hjemmeplejen i tre år i Distrikt Vest, der dækker den vestlige del af Guldborgsund Kommune.
- Jeg har flere gange oplevet, at borgere har været nødt til selv at aflyse vores besøg, fordi de på forhånd vidste, at vi ikke ville nå det til tiden. Og så skulle de aflyse de aktiviteter, der var planlagt for dem resten af dagen, fordi jeg ikke nåede det til tiden.
Transporttiden mellem besøg hos borgere er som udgangspunkt fastsat til fem minutter. De fem minutter, som er standardtiden, er baseret på en gennemsnitsberegning af tiden, som medarbejdere i kommunens tre distrikter bruger på at køre fra en borger til en anden.
- Udregningen af køretiden er helt hen i vejret. De, der kører inde i byerne, har jo ikke lige så langt mellem borgerne, som de, der kører længere ude. Jeg har været ude for at få tildelt fem minutter i transporttid til en strækning på 20 kilometer, siger Kenni Barfod Barkoz.
- Det med at være forsinket var standard, og det hele endte ud i, at man oftest ikke kunne nå at spise frokost, og jeg har også fået flere fartbøder, som dog er min egen skyld.
Selvom standardtiden, som køreplanerne tilrettelægges ud fra, som udgangspunkt er fem minutter, tilrettelægger planlæggerne i praksis tiden efter de konkrete forhold, fortæller Ida Byrge Sørensen, der er Centerchef i Guldborgsund Kommune.
- Vi er godt klar over, at vores medarbejdere har mange opgaver, og at de løber stærkt, derfor er vi også hele tiden meget opmærksomme på, hvordan vi får planlagt dagen, siger Ida Byrge Sørensen.
- Vores planlæggere justerer dagligt kørselsplanerne, og de er hele tiden opmærksomme på at få tilrettelagt ruterne mest hensigtsmæssigt for medarbejdere og borgere.
For en måned siden blev der igangsat en analyse på tværs af Guldborgsund Kommunes tre distrikter, som skal undersøge, hvordan tiden bliver fordelt mellem de forskellige opgaver, som social- og sundhedshjælpere skal udføre på en dag, og som ikke omhandler selve besøget hos en borger men eksempelvis kørsel og dokumentation.
- Vi er godt klar over, at der er store geografiske forskelle i vores kommune. Og vi ønsker at finde ud af, hvad der er grunden til, at nogle grupper ikke kan holde sig inde for budgettet. Jeg kan ikke konkludere, at det har noget med geografien at gøre, men hvis det har, er vi nødt til at kunne afdække det, siger Ida Byrge Sørensen.
Kenni Kenni Barfod Barkoz begyndte at dokumentere, når han ikke kunne nå de planlagte opgaver på grund af forsinkelser, der skyldtes manglende tid til transport. Og så tilbød han borgeren at få byttet sin ydelse.
- Hvis ikke der var tid til rengøring, tilbød jeg borgeren at bytte deres ydelse til et bad i stedet eksempelvis, for det var der tid til. Og da det var mig, der aflyste den planlagte opgave, havde de ret til at få rengøring en anden dag. Jeg begyndte bare at bruge de rettigheder, som borgerne har.