Cyklister skal trampe hårdere i pedalerne, når ny Højbro i Nykøbing står færdig.
Én ombygning af Højbroen på Østerbrogade i Nykøbing må være nok.
Derfor tages Europas højeste norm for togpassager i brug, så Højbroen og alle de øvrige vejbroer på den kommende elektrificerede Femern Bælt-forbindelse er fremtidssikrede.
Der er tale om en såkaldt ”svensk lasteprofil”, som betyder, at broerne bliver 33 centimeter højere, end det hidtil har været planlagt.
Når broerne skal hæves, betyder det samtidig, at opkørsels-ramperne skal være enten længere eller stejlere.
I tilfældet med Højbroen er stejlere ramper valgt som løsning. Det blev besluttet på et møde i teknik og miljøudvalget i sidste uge. Her blev en anmodning fra Banedanmark indstillet og godkendt. Dermed er den kommende Højbroens fremtid langtidssikret og gearet til fremtiden. Omvendt må cyklister geare ned, når de kommende tilkørselsramper skal forceres.
Læs i fredagens udgave af Folketidende, hvor de nye tilkørselsramper bliver bygget og hvilke konsekvenser det får for den daglige trafik midt i Nykøbing.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse Folketidende på mobil