9 ud af 10 motorcykler i Danmark ejes af mænd, og midaldrende mænd i 45-60-års alderen er stærkt overrepræsenterede, også i ulykkesstatistikken.
Flere og flere midaldrende mænd veksler friværdien i ejerboligen til en kværn.
Ved årsskiftet var der 156.311 motorcykler på de danske veje. Det er en stigning på hele 31,6 procent siden 2007, viser nye tal, metroxpress har fået fra Danmarks Statistik.
Stigende boligpriser og reallønsfremgang de seneste to-tre år har oven på kriseårene sat gang i hjulene hos motorcykelforhandlerne, vurderer formand for Motorcykel Forhandler Foreningen John Tange.
Han fortæller, at den typiske midaldrende motorcykelkøber ofte går efter såkaldte "naked bikes" med blottede motordele.
- Det er ofte modeller, hvor man sidder ret oprejst og uden læ fra en kåbe. På sådan en cykel mærker man virkelig vinden og farten, siger han.
9 ud af 10 motorcykler i Danmark ejes af mænd, og midaldrende mænd i 45-60-års alderen er stærkt overrepræsenterede.
Jesper Sølund, dokumentationschef i Sikker Trafik, bemærker, at antallet af dræbte i motorcykelulykker i 2016 steg til 26 fra 19 i 2015 og 10 dræbte i 2012, da antallet af dødsfald var lavest.
- Risikoen for at blive dræbt, når man kører på motorcykel, er voldsomt meget større, end hvis man kører bil, og det er jo ikke så ulogisk, da man kører med samme hastighed, men på en motorcykel sidder temmelig ubeskyttet, siger han til metroxpress og pointerer, at alderen har stor betydning for, hvor alvorligt man kommer til skade:
- De midaldrende mænd fylder ret meget i ulykkesstatistikkerne, og de kommer altså ofte mere til skade end de unge mænd. Mens en mand på 18-30 år måske slipper med en forstuvet arm og nogle knubs, bliver skaderne langt mere alvorlige, når man kommer højere op i alderen. Der ser vi, at brækkede knogler går ind og skader bløddele som for eksempel lungerne, siger han til metroxpress.
I forsikringsselskabet Alm. Brand gør skadechef Brian Wahl Olsen opmærksom på, at det er lige så vigtigt at forsikre sig selv som den dyrt indkøbte motorcykel.
- Vi har i sidste uge sendt breve ud til en del kunder, som har tegnet en kasko for deres motorcykel, men ikke har fået ændret deres ulykkesforsikring, så den også dækker den forhøjede risiko, der er ved motorcykelkørsel. Det er jo lidt tosset at forsikre maskinen til 100.000 kroner, men ikke sikre sig selv, hvis ulykker sker, siger han til metroxpress og tilføjer, at den typiske forsikringssum ved invaliditet er en million kroner.