Fredag indledte finansordførerne forhandlingen om Danmarks investeringer i infrastruktur.
Kampen om at få fremrykket opførelsen af en ny Storstrømsbro er begyndt. Fredag eftermiddag var finansordførerne for samtlige partier undtagen Alternativet således til møde i Finansministeriet.
På dagsordenen var de mange anlægsinvesteringer, der er planlagt. EU advarer om, at planerne er for dyre, og derfor skal der findes en løsning, hvor nogle projekter droppes eller udskydes.
Umiddelbart er Storstrømsbroen slet ikke med i planerne før om nogle år, men fra Vordingborg og Lolland-Falster presses der på for at få fremrykket arbejdet.
- Det var det første møde, og Storstrømsbroen ligger selvfølgelig på bordet, siger René Christensen, der deltog i mødet som Dansk Folkepartis finansordfører.
Mødet mundede ikke ud i en aftale. I stedet præsenterede de forskellige partier deres ønsker og forslag, og Dansk Folkeparti lancerede et forslag, der kan frigive en halv milliard kroner om året, så byggeriet af en Storstrømsbro kan gå i gang.
Det kan ske ved at undlade at bruge af de penge, der er sat af i en aftale om "Bedre og billigere kollektiv trafik", hvor der er budgetteret med at bruge en halv milliard kroner om året på infrastruktur.
- Lader man være med at bruge dem, har vi to milliarder kroner frem til 2020. Det vil være godt for at kunne komme i gang med Storstrømsbroen i 2017, at man lod være med at udmønte den første halve milliard, forklarer René Christensen.
Han forventer, at der kommer en afklaring relativt hurtigt.
- Det var et udmærket møde, og jeg er ikke mindre optimistisk. Jeg hørte ingen tale imod Storstrømsbroen, men intet er afklaret. Vi var dog enige om, at alle lægger sig i selen for, at der kan komme en afgørelse inden sommerferien - om tre uger til en måned, maks, siger René Christensen.