Ekstrabevilling sikrer 200 kilometer i timen på begge sider af bæltet.
De passagertog, der med den nuværende tidsplan forventes at kunne suse gennem Femern Bælt-forbindelsen i 2028, behøver ikke at sætte farten ned, når de kommer til Tyskland.
Finansudvalget i den tyske Forbundsdag har med en ekstrabevilling på omkring 800 millioner kroner gjort det muligt, at togene kan fortsætte sydpå med 200 kilometer i timen.
Hidtil har man på den tyske side af bæltet kun haft en ambition om at hæve hastigheden fra de nuværende 140 til 160 kilometer i timen, når omkring 88 kilometer jernbanestrækning skal gøres klar til tunnelen. De 160 kilometer i timen er maksimalhastigheden, hvis bane og vej skal krydse hinanden ved jernbaneoverskæringer.
Med de ekstra penge er der nu mulighed for at bygge tunneler og broer til en krævede niveaudeling af bane og vej.
På dansk side er det for et par år siden vedtaget at bruge de ekstra 671 millioner kroner, der bringer hastigheden op på 200 kilometer i timen.
Læs mere om planerne for de hurtige tog i lørdagens Folketiden, hvor du også kan læse artiklen: ”Tyvstarter på lollandsk banearbejde”
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed