Vognmandsfirma afviser kritik af manglende tømninger – Vi tømmer eller giver besked til borgeren, hvis der ikke bliver tømt
REFA får bunker af klager over manglende tømning af de nye containere til papir, glas og metal.
Men selvom REFA har været nødt til at hyre en ekstern vognmand til at tømme de mange containere, som borgere anmelder som ikke tømte, så fastholder vognmandsfirmaet HCS, at dets medarbejdere tømmer alle containere. Og hvis virksomheden får besked fra REFA om containerne, som ikke er tømt, kører HCS straks ud for at tømme den såkaldte ”glemmer”.
- Vi er bekendt med, at REFA har hyret en ekstern vognmand til tømning af ”glemmere”, men vi tømmer altså selv de containere, vi får besked om, ikke er tømt, siger sektionsdirektør Morten Bach Søndergaard.
En anden uenighed handler om de borgere, der får besøg af HCS, men alligevel ikke får tømt deres containere. Det undrer mange borgere sig over, men de burde få besked om, hvad problemet er.
REFA har nemlig udfærdiget fortrykte sedler, hvor chaufføren skal afkrydse forskellige muligheder, som for eksempel at affaldet er fejlsorteret, eller at containeren er overfyldt.
Derudover skal chaufføren ved hjælp af en telefon fra REFA fotodokumentere, hvorfor containeren ikke er tømt.
Telefonen er koblet direkte op til REFA, som registrere meldingerne, forklarer REFAs affalds- og logistikchef, Niels-Erik Sakariassen.
Hos HCS bekræfter Morten Bach Søndergaard, at chaufførerne ifølge kontrakten skal uddele sedler hos de borgere, som ikke får tømt deres container.
Hos REFA gentager Niels-Erik Sakariassen sin opfordring til borgerne til at klage, hvis der er problemer.
- Det vigtigste for os er at servicere borgerne, og det er derfor vigtigt, at borgerne kontakter os, hvis de oplever ikke at får tømt to-kamre-containerne til tiden, sier han.
Problemerne med den nye indsamlingsordning, som trådte i kraft 1. oktober sidste år efter uddeling af nye to-kamre containere, har fået REFA til at opsige samarbejdet med HCS, som slutter sidst på sommeren.