Vi bruger cookies!

folketidende.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse, og til at huske dine indstillinger, gemme statistik og til at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker på et link på www.folketidende.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik
Valgplakater er en klassiker inden for valgkamp.
Valgplakater er en klassiker inden for valgkamp.
Foto: /ritzau/Tim Kildeborg Jensen

Politik

De fleste fører kommunalvalgkamp for under 5000 kroner

Lars-Christian Brask bruger flere hundrede tusinde kroner på sin valgkamp. Han skiller sig ud fra mængden.




10. november 2017 kl. 05:00 Af /ritzau/

Annonce

En valgkamp for under 5000 kroner er det mest hyppige svar, når kandidaterne til kommunalvalget svarer, hvor mange penge de forventer at bruge på deres personlige valgkamp.

Det viser Ritzaus kandidatrundspørge, som er sendt ud til alle 9558 kandidater.

3935 har svaret på pengespørgsmålet. Rundspørgen er ikke repræsentativ, men giver et billede af holdningerne hos de kandidater, der har valgt at svare.

51 procent af dem, der har svaret, svarer, at de bruger mellem 0 og 5000 kroner på deres valgkamp. Ganske få svarer, at de bruger flere hundrede tusinde kroner.

Johan Brink Jensen (S) er spidskandidat på Fanø, hvor han håber på genvalg i kommunalbestyrelsen. Han er en af dem, som næsten ikke bruger penge på valgkamp.

Tallet er tæt på 0 kroner. Han er hjulpet godt på vej af, at partierne på Fanø er enige om at bandlyse valgplakater.

- Vi er en lille kommune, så alle folk kender os i forvejen og ved, hvem vi er. Vi behøver ikke en valgkamp, som skal koste en masse penge, siger han.

I den anden ende af skalaen er der Lars-Christian Brask (V), som forsøger at blive genvalgt i Roskilde Byråd.

Han bruger mellem 250.000 og 500.000 kroner på sin valgkamp. Det nøjagtige beløb holder han for sig selv.

Det handler ikke kun om kommunalvalget. Erhvervsmanden vil også gerne i Folketinget, og han stiller op ved næste valg, som senest er i 2019.

- Jeg vil gerne vide, hvad der virker, så kanonerne er ladt, når der bliver folketingsvalg.

- Så prisen ligger i et fornuftigt leje i forhold til de ambitioner og det mål, jeg har med det, siger Lars-Christian Brask.

Det kommer ikke bag på Robert Ormrod, lektor og ekspert i politisk markedsføring og kommunikation på Institut for Virksomhedsledelse ved Aarhus Universitet, at de fleste fører valgkamp for under 5000 kroner.

- Generelt er der mest fokus på spidskandidater og bestemte profiler, som skal vælges ind de forskellige steder, siger han.

For dem, der står sidst på listerne, handler det om at prioritere de få penge, de har, siger han.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: IZABELLA GARNETT

Valget er dit - Opfordring… 18. november 2017 kl. 00.52

AF: PER HØYEM

Socialdemokraterne på Lolland 17. november 2017 kl. 22.51
Folkeskolerne i… 17. november 2017 kl. 18.52

AF: JENNIFER GARNETT

Hvorfor taler vi ikke om… 17. november 2017 kl. 17.39

AF: PER HØYEM

Vindmøller på Lolland 16. november 2017 kl. 17.22

AF: BENT HANSEN

Hvad blev der af de gode løfter? 16. november 2017 kl. 12.25

Annonce