Vækstplan for dansk søfart er ambitiøs og giver grobund for udvikling, siger direktør i Danske Rederier.
Regeringens vækstplan, der skal gøre Danmark til et "maritimt kraftcenter", bliver taget godt imod af branche- og arbejdsgiverorganisationen Danske Rederier.
Vækstplanen, der indeholder 36 initiativer, er ambitiøs og indeholder en lang række elementer, der gør, at dansk søfart kan vokse i de kommende år.
Sådan lyder det fra administrerende direktør i Danske Rederier Anne H. Steffensen.
- Vi forventer, at den danske handelsflåde kan vokse med ti procent frem mod 2021, med de tiltag der er blevet præsenteret i dag, siger hun:
- Vi er glade for, at der i vækstplanen også er lagt op til en række andre indsatser, der skal være med til at ruste rederierne til de digitale muligheder og styrke kompetencerne og de maritime uddannelser.
Blandt de 36 initiativer er en afskaffelse af tinglysningsafgiften på registrering af handelsskibe.
Det skal få flere skibe til at sejle under dansk flag, og den danske søfartsgigant Mærsk har allerede meddelt, at den vil begynde at overføre flere store skibe til dansk flag.
Netop det, at et skib sejler under dansk flag, er vigtigt, mener Anne H. Steffensen.
- Flaget er en målestok for vores konkurrenceevne.
- Når man flager skibe ind under dansk flag, så følger der også aktivitet med. Vi får mere beskæftigelse på land, fordi de skibe skal opereres fra Danmark, siger hun.
Regeringen nedsatte i maj 2016 Vækstteamet for Det Blå Danmark.
Det fik til opgave at komme med anbefalinger til, hvordan de danske maritime erhvervs internationale konkurrenceevne kan styrkes frem mod 2025.
Vækstteamet afleverede sine anbefalinger til erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) i april 2017.
Regeringen har efterfølgende arbejdet videre med Vækstteamets anbefalinger. Det har resulteret i den færdige Vækstplan for Det Blå Danmark.