Tidligere folketingsmedlem Flemming Møller fra Lolland og Københavns overborgmester enige om, at det er et en fejl, at der ikke kommer højhastighedstog sammen med Femernforbindelsen.
Københavns overborgmester Frank Jensen (S) udtaler til P1, at det vigtigste er en hurtig forbindelse mellem København og Hamborg.
- Vi skal være ambitiøse. Ellers bliver vi koblet af, og så bliver vi sådan en blindtarm eller udkantsregion i Europa, siger Københavns overborgmester, Frank Jensen, til P1 Dokumentar.
I en radiodokumentar på DR P1 vil der i dag blive sat fokus på konsekvenserne af Femern byggeriet.
Der bliver blandt andet sat fokus på støjgenerne ved den nye togforbindelse til Femern.
- Vi har lavet en radiodokumentar, der diskuterer projektet. Og vi tager Eskilstrup som et eksempel på en by, der bliver ramt af støj, og hvor folk kommer i klemme, fortæller journalist Kurt Strand i en omtale af programmet..
Men allerede inden programmet bliver sendt, er der på flere af DR2 platforme stor diskussion om Femernforbindelses togforbindelse er forældet allerede inden den er bygget, fordi der ikke er projekteret højhastigstog til ruten København Hamborg.
Flemming Møller (V) tidligere medlem af Folketinget støtter forældelsestanken.
- Jeg har i lang tid prøvet at overbevise politikerne om, at det her er en forkert løsning. Det er ikke for sent, hvis nogen vil indrømme, at de har taget fejl, selvom jeg ikke har oplevet det endnu, og det er lidt trist, siger Flemming Møller til P1 Dokumentar.
Transportminister Magnus Heunicke (S) afviser i P4 Sjælland torsdag morgen, at der kan blive tale om at ændre togforbindelsen til Femern.
Hvis der skal bygges en højhastighedsbane uden om byerne på Sydsjælland og Lolland-Falster går det ud over de lokale daglige pendlere. Det er heller ikke økonomisk realistisk, siger han til P4 Sjælland. Ekstraudgiften for en højhastighedsbane er 15 milliarder og det er der ikke penge til.
Dokumentaren "Støj på linjen til Femern" sendes torsdag fra 14 - 15 på P1.