Partierne er langt med forberedelserne af det kommende folketingsvalg. Kampen står på internettet.
Våbnet er de mange dataoplysninger - big data - der findes om vælgerne, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten torsdag.
Har du ’liket’ statsministeren på Facebook? Så vil du sikkert blive mødt med annoncer, der opfordrer til at stemme på Socialdemokraterne, når folketingsvalget nærmer sig.
Modsat en annonce i avisen eller en plakat på busstoppestedet, som rammer mange mennesker, giver internettet helt andre muligheder for at kommunikere med udvalgte målgrupper.
Facebook ved meget om brugerne. Og den store mængde digitale data, som registreres om danskerne hos Danmarks Statistik, sælges også videre til partierne.
Ifølge firmaet Geomatic sælges der oplysninger om grupper helt ned til fem husstande.
Ved valget i 2011 brugte Venstre ifølge partisekretær Claus Richter cirka halvdelen af annoncemidlerne på henholdsvis trykte annoncer og netannoncer.
-Denne gang vil vi flytte endnu flere ressourcer over på den digitale del, siger han.
Socialdemokraternes partisekretær, Lars Midtiby, siger, at ”vi skal fylde meget mere på mobil og iPad i valgkampen end tidligere”.